Week 2: avonturen in de zon en in de regen

15 juli 2021 - Arbois, Frankrijk

Dag 8 89 kilometer

Deze dag begint met een klim van 15 kilometer en opvolgend een afdaling van 5 km. Daarna is de route redelijk vlak. We fietsen naar de stad Luxemburg en komen de stad binnen via een fantastisch fietspad door deze mooie stad. Een aanrader. De camping ligt in het stadspark en er is live muziek wat heel goed klinkt. Op deze camping komen we Ria en Hans tegen die ook de “groene route” fietsen, en dit 3 jaar geleden al gedaan hebben dus profs zijn.

De stad LuxemburgLuxemburg

Dag 9 89 kilometer Luxemburg- Hemilly

Dit is zo’n dag dat je zonder met je ogen te knipperen opeens 40 kilometer verder bent. We rijden soepeltjes Frankrijk binnen en rijden meteen langs de kerncentrale die hier het uitzicht domineert.

UitzichtKerncentrale

We fietsen en passant over de Moezel. Echter het venijn zit hem weer in zijn staart (couperen die staarten!). Meerdere colletjes van 8% en dat is echt slopend zo op het eind kan ik je vertellen. Onderweg heeft Hans ons verteld dat zij een B&B hebben besproken in Hemilly omdat de camping die in het boekje staat niet veel meer is dan een veldje. Uitstekend plan. Marie de eigenaresse verwelkomt ons in haar huis precies kloppend met het plaatje in je hoofd van een Frans huis op het platteland; lavendelblauwe luiken, balken, muren wat schots en scheef, potten vol geurige kruiden, overal lavendel en jasmijn en Marie met een strooien hoedje en aan haar arm een rieten mand met witte wijn, kaasjes en brood. Dit is het leven wat ik voor ogen had. De fietsen stallen we in de tuin en de tent laten we vooral zitten in de tas. We mogen zwemmen bij Marie in haar overdekte zwembad van 26 graden en we laten de vermoeidheid en zadelpijn van ons afglijden. In onze eigen tuin laten we de wijntjes goed smaken en ik maak iets eetbaars op het fornuis. We slapen zacht in de lavendelblauwe kamer en na het prima ontbijt vertrekken de volgende dag uit het paradis nagezwaaid door Marie.

MetHans en RiaB&BMet MarieB&BGrote tuinHuis van Marie

Dag 10 Van Hemilly naar Luneville 88,73 km

Het is een prima fietsdag al zitten er wel colletjes bij van respectievelijk 9 en 10%.  Ondertussen rijden we door departement Lotharingen. We fietsen vaak over autoluwe wegen maar er zitten elke dag ook wel kilometers bij die over de grote weg gaan en je dus samen met de voorbijrazende auto’s het asfalt deelt. Het spiegeltje hebben we goed geplaatst zodat we een beetje zicht op hebben op wat er achter ons rijdt. In Luneville staan we op de stadscamping en schijnt de zon uitbundig wanneer we de tent neerzetten naast die van een ander Nederlands stel die we ook al voor de derde dag op rij tegenkomen.

Dag 11 Van Luneville naar Darney ......en komen in plaats van 96 km, verder terecht in Hensele 114 km

In Luneville het kasteel bewonderd dat Hertog Leopold liet bouwen in 1723 naar een voorbeeld van het Kasteel van Versailles. Langs de imposante Saint-Jacques kerk gefietst en daarna op jacht naar een gasfles bij de diverse winkels. Op de 1 of andere manier is onze sluiting van de brander net weer even anders dan het gangbare.....

KasteelKerkKerkklokMooi inkijkje

We komen na een prima dag fietsen door de Vogezen uiteindelijk na 96 kilometer aan in Darney waar de camping is, ook deze staart was een heftige en we geven elkaar een high five “ tik hem aan ouwe”. Slaan behoorlijke boodschappen in want ja de camping is hier vlakbij, euhhh de camping is opgedoekt?! Tja dan maar naar de volgende camping in Claudon, deze is 9 kilometer verder volgens het boekje. We rapen onszelf weer bij elkaar en stappen op de pedalen. We komen op een gegeven moment in de bossen terecht en het gaat regenen. Deze  bospaadjes doen het niet goed met regen en het wordt glibberig, het pad gaat alleen nog maar omhoog en ondertussen komt de regen met bakken loodrecht naar beneden. Als we dan eindelijk de camping hebben gevonden is hij afgehuurd voor de scouting en gesloten voor ons. In ons beste Frans praten wij als Brugman. We zijn verzopen katten en kunnen op elke plaats staan, zelfs in het varkenskot, als we maar svp ons tentje mogen opzetten. Ondertussen is er ook een Belg doorweekt en doodmoe aangeschoven. De beheerster weet nog een andere camping in de buurt en belt om te vragen of er nog plek is. Het is maar 1 kilometer verzekert zij ons. Uiteindelijk staat onze dagteller op 114! We bereiken Ecolonie, dit is een camping, hotel, ecologisch verantwoorde boerderij en voor ons het Walhalla. Er is een kamer voor ons, we mogen mee-eten, de douche is warm en de kamer zeer comfortabel. Het blijkt een Hollandse enclave die hier aan aura reading, chakra healing doen en in de ochtend mantra’s zingen in de regen. Onze ontberingen zijn opgeslagen in het boek van de stoere verhalen na een paar glaasjes wijn met Dirk uit Hasselt.

EcolonieEcolonieEcolonieTuinEcolonieDirk de Belg

Volgens Dirk herken je Nederlanders niet specifiek aan de oranje vlaggetjes die wij achter de fiets hebben hangen maar aan de helmen die op de bagagedrager liggen en niet op het hoofd.

Dag 12 Hensele naar Soing 85 km

Dit is DE beloning voor gisteren. Het weer is prima, pas na 20 kilometers beginnen wat zwaardere colletjes en zien we bij de koffietent ook weer Ria en Hans. Zij hebben de nacht  hoog en droog doorgebracht in een pensionnetje vlakbij de camping die er niet meer was.

We fietsen door de Saône streek met overal uitzicht op de rivier en boten, hierbij volgend het jaagpad langs de Saône tot aan Soing. Er is voordat we de camping opgaan ook een winkel waar we koude witte wijn kunnen inslaan, zo hebben we het graag. We staan in de zon, aan het water met een koud drankje.

Plaatsje MairieSaoneMooie plaatjesUitzichtCamping Municipal

Camping municipal

Dag 13 Soing naar Arc et Senans 85 kilometer

Er staat veel dauw op de tent deze ochtend, meer nog dan anders. We verlaten voor ons doen al vroeg de camping 8.15 uur om de regen voor te zijn. Deze dag vergeet ik ook mijn haren te kammen en kom ik er pas achter onderweg. De verloedering is ingezet, Ron heeft het ook niet gedaan :-). De hele dag miezert het. In de ochtend nog wat boodschappen gehaald want het is quatorze juillet en de winkels gaan in de middag dicht. We nuttigen onze lunch redelijk droog onder de bomen als een meisje die Celia blijkt te heten ons komt vragen of we koffie komen drinken. Het gezin is aan het verbouwen en leven in de schuur maar desondanks is er plek en koffie voor wie dit nodig heeft. Mooi gebaar.

Mooi in de regen

Het gaat hozen in de middag, tot onze fietsbroek drijfnat komen we aan bij de camping in Arc et Senans. We kunnen een Safari tent hoog op palen huren en reserveren in het restaurant. Dit restaurant blijkt buiten te zijn onder een tentzeil en is niet de plek om lang na te tafelen en zoeken ons hutje hoog en droog maar weer gauw op. Helaas is er geen verwarming in de tent en ook de ventilator zorgt er niet voor dat onze spullen droog worden. Het is warm onder het dekbed maar de regen klettert wel heel erg hard en gestaag op het tentzeil.

Natte spullen

Dag 14 Arc et Senans- Vilette-les- Arbois 20 kilometer

Het blijft maar regenen. Dit is niet leuk meer, dit wordt wel erg armoedig. We besluiten naar een hotel, pension, gites of wat dan ook te fietsen en vinden een prachtig appartement in Vilette-les-Arbois van alle gemakken voorzien. Ook een wasmachine en zelfs een vaatwasser. We kopen nog gauw wat troosteten om ons te verschansen in ons huisje met bad en lekkers. Het wijntje erbij komt uit deze streek, de Jura. Er is hier een station in Arbois, wij staan met de boodschappen te wachten bij de spoorwegovergang. Ron ziet de fietser zitten die ons vandaag passeerde. Eureka, morgen nemen we de trein richting de zon.

Direction Valence!!!!!!!!

Hebben deze week 570 kilometer gemaakt, in twee weken 1044 km. Wij vinden het netjes.

Bedankt voor het meebeleven.

1. Marijke:
    15 juli 2021
    Wat een stoer avontuur! We doen het jullie niet na….. genieten op afstand!!! Liefs
  2. Ron en Eveline:
    15 juli 2021
    Hi Marijke en Johannes! Het verhaal was nog niet af, nog geen foto’s erbij en nog niet goed nagelopen maar per ongeluk met m’n vingers op het knopje publiceren gestaan....
    Nu staat het verhaal compleet erop! Dikke knuffffff
  3. Ritzz:
    15 juli 2021
    Zat net naar de profs van de tour de France te kijken en die fietsen ook met 10% omhoog! Bikkels zijn jullie. En nu snel alles drogen…:)
  4. Ron en Eveline:
    15 juli 2021
    Hahaha nou wij hebben wel ondersteuning.. merk wel dat we sterker worden. Zadelpijn wordt ook minder, gaat de goede kant op. Nu de zon maar laten doorkomen. Heb jij het hele verhaal gelezen? Drukte per ongeluk op het verkeerde knopje toen het nog niet af was......
    Kus voor jullie beiden
  5. Sandra:
    15 juli 2021
    Chapeau! Ontberingen doorstaan, maar ook altijd weer de geneugten des levens weten te vinden.
  6. Ron en Eveline:
    15 juli 2021
    Leuk hè de afwisseling! Kunnen we extra genieten van een droge broek😉
  7. Nicoline:
    15 juli 2021
    Respect, Eef! En wat weten jullie, ondanks alle “ontberingen”, te genieten! Ik geniet mee! Liefs
  8. Ron en Eveline:
    Dank😘
  9. Esther B.:
    15 juli 2021
    Jee wat stoer ga zo door wel een groot avontuur heel goed!
    Straks veel zon, hier in Nederland veel water vooral in Limburg. Dus …. Ook advies om voor 10000 mensen uit Maastricht hun huis te verlaten! Water doet wat met mensen !! Voor jullie een voorspoedige reis.
  10. Ron en Eveline:
    15 juli 2021
    Ja het is heftig zeg! Mar stuurde ook net een foto van de Maas die enorm hoog staat.Echt spannend.👋🏻
  11. Jos:
    15 juli 2021
    Wat een leuk fietsavontuur. Alles erop en eraan. Geweldig. Kan niet wachten om over de volgende etappes te lezen. Succes en fietsese giganten 👊🏾
  12. Ron en Eveline:
    Dank je Jos👍🏻
  13. Hélène:
    15 juli 2021
    Wat maken jullie veel mee onderweg. En wat bijzonder zoals jullie onverwachtse momenten met mensen onderweg meemaken. Dank jullie wel voor de mooie foto’s. En alvast goede reis naar de nieuwe avonturen.
  14. Frans:
    15 juli 2021
    Hoi Ron en Eef, mooi verhaal maar ook wel heftig met al die regen. Ik ben op de Santos nu de LF4 aan het fietsen. Ben morgen in Enschede. Met alle regen was het soms meer veldrijden. Moest denken aan jullie riemaandrijving. Mijn fiets piepte en kraakte aan het einde van de dag. Kijken of ik hem morgen even kan schoonspuiten. Veilige reis en hoop op mooi weer. Hugs Frans
  15. Ron en Eveline:
    26 juli 2021
    One velgremmen piepte ook wel, maar onze riem dus niet. Mooie tocht lijkt me. Mooi weer is ondertussen zeker gekomen pfffff mag nu weer wat minder 😅😂 Hugs X
  16. Janneke ‘t Hart-de Leeuw:
    15 juli 2021
    Op de bank in Loosduinen, na een meer dan goed gevulde dag, lees ik de reisavonturen van jullie tweede week. Grote klasse hoor en helaas voor jullie ook veel regen.
    Hopelijk krijgen jullie gauw de zon, die we allemaal zo verdienen.

Knap hoe jullie al die bulten op en af rijden. Ik doe het jullie niet na, maar geniet wel enorm van de leuke reisverhalen.

Een heel hartelijke groet van deze Loosduinse pensionata! (al weer 3 jaar!!)
  17. Tejo Hagen:
    15 juli 2021
    Prima zo’n fietsvAkantie. Wij waren ook ff in Fr. Vlak bij Dijon. Ook een dagje gefietst, maar zonder bagage. Respect voor jullie. Goede reis, bikkels.
  18. Ron en Eveline:
    26 juli 2021
    Is mooi hè Frankrijk vanaf de fiets?!
  19. Alex:
    16 juli 2021
    Soldier on !! :-) xxxx
  20. Ron en Eveline:
    😘😘
  21. Anne-Door de Jong:
    16 juli 2021
    Avontuurlijke bikkels zijn jullie!
    Nat en dan nog een tent op zetten is niet leuk! En de volgende ochtend weer door.... leuk om.zo weer nee te reizen.
    Geniet ervan.!
  24. Ron en Eveline:
    Dank je Josee😘
  25. Angelika & Hans:
    22 juli 2021
    Even een reactie van ons, hebben het er nog lang over gehad: de ontmoeting in de Ardèche en zijn nieuwsgierig naar jullie verdere fietsreis, exclusief de trein kilometers 🤣

Wij genieten hier heerlijk in de Ardèche ☀️
  26. Ron en Eveline:
    24 juli 2021
    Nou het volgende reisverhaal staat erop Angelika&Hans en de treinkilometers hebben we niet meegerekend ;) Lekker genieten in de Ardèche !!!
  27. Leo van Rutten:
    16 augustus 2021
    Erg leuk om allemaal weer te lezen. Ik geniet van jullie verhalen!
  28. Ron en Eveline:
    16 augustus 2021