Week 8: wat een mooi avontuur!

27 augustus 2021 - Kijkduin, Nederland

Dag 51 Bingen am Rhein naar Remagen 112 kilometer. Het is 26 graden, warm en droog.

Prachtige tocht langs de Rijn. In de eerste kilometer stoppen we al meerdere malen om een foto te maken, ademloos hoe mooi.

RuïneLadenBoppard

Bacharach

De RijnKoblenz

Op een gegeven moment is er een omleiding, tenminste het bord geeft aan dat we niet verder kunnen maar er is geen andere weg voorhanden. Een voorbijganger zegt dat we er echt niet door kunnen fietsen, de brug is weggeslagen. Er gaat nog geen belletje rinkelen bij ons. Het is moeilijk om onze weg te vinden eromheen. Het is een rommelig stuk Duitsland, er ligt groot vuil langs de kant van de weg. Er zit iemand voor zijn garage met veel rommel om hem heen te poetsen. Hij reageert zeer stuurs totdat hij door heeft dat we naar een camping fietsen en niet weten hoe we daarheen moeten. Hij stuurt ons de goede kant op, weg uit dit dorp over een brug die net open is zegt hij erbij. We komen door straten waar het puin op de stoepen ligt, hier kunnen we ook niet door. Er stopt een Duitser in  een Mercedes die vraagt waar wij heen willen. De camping in dit dorp bestaat niet meer. Wij willen naar de camping in Remagen en die is er nog wel. De bestuurder vertelt over de 65 bruggen die hier over een kilometer of 50 zijn weggeslagen door de rivier de Ahr die hier een aantal weken geleden uit zijn oevers getreden is. Het is normaal een rivier van 70 centimeter diep maar kwam met de overstroming op 11 meter. Er zijn 131 doden en nog 4 mensen vermist. Heftig.  Hij heeft zelf 200.000 schade maar is goed verzekerd, wat niet voor iedereen geldt. Hij stelt voor dat wij hem volgen naar de camping en rijdt stevig voorop en wij erachteraan. We zien nu ook een parkeerplaats met een kerkhof aan auto’s en heel veel puin langs de weg. Het is nog een hele toer om hem een beetje bij te fietsen, gelukkig stopt hij een aantal keer langs de weg. Hij brengt ons naar de camping, deze is gespaard gebleven en we praten nog een tijd na met de aardige bestuurder.

Op de camping worden we in de avond uitgenodigd door de buren op de koffie. In de nacht is er enorme onweer en daarbij gepaarde regenbuien. Gelukkig blijft de tent staan en blijft het droog binnen!

Dag 52 Van Remagen naar Etsberg 134 kilometer. Bewolkt, regen en soms ook de zon.

We staan heel vroeg op en vouwen de tent nat op en dat is niet onze hobby’. Vandaag gaan we proberen naar onze oudste zoon in Limburg te fietsen. Het lijkt ons heerlijk een luxe bed en bad en vooral weer even bij  te kletsen.

Het is weer een prachtige route langs de Rijn.

IMG_6797Kasteel

Wanneer het onweert en regent kunnen we schuilen onder een balkon van een huis en vervolgen onze tocht als het droog is. Op een gegeven moment rijden we over een modderpad en staan er twee fietsen op dit pad waarvan er 1 in mijn spoor staat en nog wel onbemand. Ik moet van mijn spoor afwijken en dat is geen goed plan in de modder dus terwijl ik dit doe val ik om in die modderbrei en ben aan mijn linkerzijde vies, heb toch ook een blauwe plek en zijn de tassen nog viezer dan ze al waren, Grrrrrrrr!

Naar Etsberg moeten we toch een keer het pad naast de Rijn loslaten en duiken het binnenland in. Hier krijgen we te maken met tegenwind en dit wel 50 kilometer lang. Als we dan eindelijk op onze bestemming zijn, smaakt de borrel extra lekker. Na gedane arbeid is het goed rusten!!!

Dag 53 0 kilometer Gewoon lekker op de scooter naar de stad tuffen en chillen..

Dag 54 van Etsberg naar Oirschot 90 kilometer. Zonnig.

Weer helemaal opgeladen stappen we op de fiets. het is toch weer heerlijk om de trappers rond te draaien en vandaag gaat het wel helemaal makkelijk. We hebben de wind in de rug, ons stalen ros ruikt de stal en de kilometers tikken snel weg. Het is een afwisselende route; bossen, heide en leuke dorpjes. De camping heeft een gezellig restaurant waar we op de loungebanken in de zon lekker borrelen en meer.

Aurora molen

Dag 55 van Oirschot naar Rotterdam 83 kilometer. Mooi weer, 24 graden.

Door Oisterwijk, Udenhout, Kaatsheuvel over de Loonse en Drunens duinen, langs de Bergsche Maas, Biesbosch. Heel veel rietgedekte huizen. Prachtig Nederland, twee keer met het pontje over. Het is wel wennen dat we hier nu fietsen, er wonen zoveel Nederlanders hier en zij kunnen ons verstaan ;))

UdenhoutDe Loonse en Drunense duinen

De Loonse en Drunense duinenVilla Augustus

Dordrecht is onze fietsbestemming. Echter Ron heeft een leuke verrassing; een enkeltje met de waterbus naar Rotterdam. Deze duurt een uur, gaat razend snel en er is veel te zien aan de oever. Ook heeft Ron voor onze laatste avond een blokhut gereserveerd op de stadscamping. Geen tent opzetten en de volgende ochtend weer inpakken???! Joehoe feest.

Schrootboot

Erasmusbrug met de snelbus onderdoor

We maken het bont op onze bonte avond!

Dag 56 Van Rotterdam naar Kijkduin 28 kilometer. Fietsen door  Schiebroek, Delft, Zweth, Rijswijk. Het weer is droog en af en toe zonnig.

Het zijn de laatste kilometers, in totaal hebben we 3945 kilometers gefietst. Goh weet nog dat we de eerste kilometers maakte 8 weken geleden. Nog zo onwetend van alle avonturen van wat we zouden aantreffen, hoe we het zouden doen. Fietsen door 6 landen. Zeker 48 keer de tent opzetten en ook weer afbreken en inpakken. Wel 48 keer de krakende matjes opblazen. Ongeveer 168 verschillende bankjes bezetten voor onze koffie/lunch/thee tijd.

De eerste heuvels probeerde ik nog op een akkoordje te gooien met de kosmos. nog 1 bocht en dan graag dalen. Of niet zoveel dalen dan hoeven we ook niet zoveel te klimmen. Of Ik kan nog 3 bochten aan maar mogen we dan vlak. Na Frankrijk heb ik dat losgelaten, gewoon de berg/ heuvel maar op me af laten komen en hopen dat de kosmos compassie heeft.

Langs de weg veel herdenkingsmonumentjes voor verkeersdoden. Ook veel dierenlijkjes op de weg en bij alles even stilgestaan (figuurlijk dan).

Wat was het leukst? Zelfs met het mes op de keel kunnen we het echt niet zeggen. Misschien wel de contacten die we onderweg hadden, hoeveel leuke aardige hulpvaardige mensen er zijn. De gesprekken die meer waren dan praatje prut. De automobilisten die rekening met ons hielden. De mensen die ons hielpen met de weg vinden, die ons uitnodigden om thuis te komen. Ook het elke dag weer fietsen, dat was heerlijk ook al was het soms pijnlijk om te starten met zware benen maar dat fiets je er weer uit hebben we gemerkt. En misschien wel het best, het lijf dat de veerkracht heeft om weer op te veren na een zware tocht of de billen die weer (even) herstellen van de zadelpijn. Daar zijn we heel dankbaar voor. Het leven op de fiets is leven in een rustige versnelling. je ziet zoveel meer. Je komt op de kleinste paadjes, door de kleinste dorpjes, maar je rijdt ook door de grote steden op je fietsje. Je bent wendbaar en flexibel. Samen hebben we het toch weer geflikt, we waren goed op elkaar ingespeeld met ieder zijn eigen taken, topteam, trots op.

Wat was het spannends? Dat waren verreweg de tunnels, die waren echt eng.

Het heeft wel geholpen dat we wat punten hadden waar we even “ thuis” waren, op adem konden komen zoals bij Joel en Elisabeth, Villa d’Asoet, Hotel Lory, Siem en Cheyen.

Bedankt voor alle reacties via dit blog of via de app. Echt leuk jullie feedback.

‘ LIFE IS A BEAUTIFUL RIDE’

Thuis

Deze week 447 kilometer gefietst en dat brengt het totaal op 3945 kilometer.

1. Hélène:
    27 augustus 2021
    Dank jullie wel voor de mooie fantastische reisverhalen met foto’s. Ik heb erg genoten wat jullie allemaal hebben meegemaakt. Wat een kilometers hebben jullie gefietst. Ontzettend knap en wat een doorzettingsvermogen. Hopelijk komt er weer een vervolg. Met de camper of fiets of iets anders?

Groetjes Hélène
  2. Anky:
    27 augustus 2021
    Dank je wel voor je verhalen Eef. Inspirerend weer en zag het zo voor me! Welkom thuis, al hoop ik dat jullie gauw weer op pad gaan op weg naar nieuwe avonturen die wij weer mogen volgen. Liefs X
  3. Janneke ‘t Hart-de Leeuw:
    27 augustus 2021
    Welkom thuis en heel hartelijk dank voor het mogen meereizen en meegenieten. Nu lekker bijkomen en vast stiekem weer nieuwe plannen maken. 😉💌
  4. Ritzz:
    27 augustus 2021
    Geweldige tocht hebben jullie gemaakt! Leuk dat we mee mochten, zonder zelf door de tunnels te hoeven fietsen! Veilig thuis, beetje poetsen en debriefen en plannen maken voor volgende Tour! We horen graag de verhalen die we niet hebben kunnen lezen! Tot snel en welkom thuis.
  5. Jolanthe:
    Fantastisch kanjers, mega prestatie . Hebben jullie toch weer gefixt 👍🏻👏🏻
    Welkom thuis
  6. Ineke Kouwenberg:
    28 augustus 2021
    Dank je wel Eef dat we met jullie mee mochten reizen. Wat een ongelofelijke stoere, sportieve, mooie tocht. Ik heb diep respect voor jullie doorzettingsvermogen. Nu 4000 km aan herinneringen verwerken en daarna hopelijk plannen maken voor een nieuwe reis. Ik kijk er naar uit.
  7. Trijn:
    28 augustus 2021
    Lieve Eef en Ron, Dank voor jullie geweldige verslagen. Het is zo heerlijk om mee te reizen.
    Heb ervan genoten. Nu weer even "landen" en op zoek naar een nieuw avontuur.
  8. Hans van proosdij:
    29 augustus 2021
    De reis waar velen van dromen, maar die weinigen echt maken.
    Een investering in je herinneringen, waar je de rest van je leven vast met steeds weerkerend genoegen op terug gaat kijken. En...leuke reisverhalen schrijven is ook ditmaal een vaardigheid, die je ruimschoots hebt gedemonstreerd. Wat is de volgende ? :-)
  9. Leo van Rutten:
    31 augustus 2021
    Dank je wel voor de mooie verhalen. Ik heb ervan genoten en het heeft mij geïnspireerd. Komoot staat op de telefoon, pompje en Simson plakdoosje gekocht. Ik ben klaar voor een tochtje! Nogmaals dank!
  10. Karen & Maupie:
    👍🥳😁😎🤪😊😘🇮🇹
    Knap.gefeliciteerd.blij.vakantie.afentoeknettergek.tevreden.kus.ons
  11. Karin Kemp:
    31 augustus 2021
    Wat een prestatie, zo veel km’s in maar 8 wkn. Een groot compliment! Het was heerlijk om met jullie mee te reizen en jullie verhalen te lezen. Inmiddels zitten we zelf ook in Italië met de fiets, maar wij hebben wel de eerste 1150 km met de auto afgelegd.
    Nu lekker bijkomen, alle indrukken verwerken en misschien nieuwe plannen smeden!
  12. Jos:
    9 september 2021
    In een woord: Waanzinnig. Wat zijn jullie goed !!! Genoten van deze reisverhalen. Top top top !!
  13. Jolande uit Beijerse:
    1 november 2021
    Ha Eveline, ik heb vroeger ook fietstochten gemaakt in Europa en met veel plezier meegelezen! Echt super dat jullie dit hebben gedaan! Ik weet niet of je eind juni 2022 in Nederland bent, maar dan wordt er een grote reünie georganiseerd van onze klas van de OLS 1. We zijn in juli al met een 14 jongens en meisjes van toen bij elkaar geweest en dat was erg leuk, maar wij misten je wel! Als je je nieuwe emailadres aan me doorgeeft, stuurt Anne Marie je de uitnodiging! hartelijke groet, Jolande
  14. Ron en Eveline:
    4 december 2021
    Hi Jolanda, dat is bijzonder zoals je via dit blog mij gevonden hebt! Hoop dat alles goed met je gaat. Ik zal je eerlijk zeggen ik heb een bloedhekel aan reünies, waarschijnlijk omdat ik er niet goed in ben. Hoewel ik best benieuwd ben naar een aantal oude klasgenoten, is het niks voor mij. Heel veel succes met de voorbereidingen. Mijn mailadres is [email protected]. Kunnen we een keertje mailen. Groetjes!