De eerste fietsweek, kunnen we het wel?

9 juli 2021 - Wiltz, Luxemburg

Dag 1 Vanuit Kijkduin naar Moerdijk-76 km

Vanaf ons huis fietsen we vrijdag 2 juli weg, uitgezwaaid door onze vriendin Jolanthe. Zij is bijna nog nerveuzer dan wij. Ons huis voor is voor 8 weken verhuurd, de tassen zijn gepakt, er is geen weg terug.

VertrekVertrek

Nog even langs mijn vader die bewonderend kijkt naar onze bagage en voelt dat de fiets niet meer te tillen is. Het is prima fietsweer, beetje bewolkt maar goed van temperatuur. Het gaat best lekker al moeten we allebei wennen aan grote fietstassen die het bemoeilijken om naast elkaar te fietsen. En in een bocht gaat het mis, we komen tegen elkaar aan en ik word gekatapulteerd naar opzij. Gelukkig is daar een paal die ik beet kan pakken en zodoende niet onderuit ga maar ik hou er een forse blauwe plek van over.

Na een km of 70 willen we wel een camping opzoeken en we vinden  die in Moerdijk na nog eens 7 km fietsen. Er is een cafe op de camping en Ron stelt voor om daar een wijntje te halen. Liever zet ik eerst de tent op omdat ik na een wijntje of twee meestal niet meer het verschil zie tussen een binnen- of buitentent. Uiteindelijk zitten we heerlijk aan een portie bitterballen met wijn en blijven we er dan ook maar eten.

We hebben het koud de eerste nacht (en ook de volgende trouwens) in onze tent. Dat is mijn schuld. Om het enigszins qua bagage nog binnen de perken te houden heb ik de fleece slaapzakken ingepakt onder het mom de grote slaapzakken hebben we niet nodig in de zomer. Op het laatst nog wel een plaid ingepakt.  De slaapmatjes zijn ook wennen, daar hebben we niet op bespaard en ze kraken net zo hard als ze duur zijn.

Dag 2 Naar Mierlo 89 km

Veel condens ligt er op de tent die wij moeten oprollen tot de maat dat hij weer in de zak past. Dat moet ook met de slaapzakken, de 2-persoonsvorm lakenzak, de matjes, de hoofdkussens en de stoeltjes die we bij ons hebben. Oeh dat is even een wiskundig vraagstuk maar het lukt om het allemaal in de krappe zakjes te stouwen.

Deze dag rijden we door Brabant en komen en passant nog twee mannen op de fiets tegen die al 30.000 km in een paar jaar bij elkaar gefietst hebben. Dat zijn nog eens stoere cijfers. In Hooge Zwaluwe doen we een koffie in de kerk die is omgebouwd naar brasserie. Mocht je ooit in de buurt zijn, een omweg waard.

7AD80A39-374C-4B23-9E36-C5B777FFE3E69865EF65-DF10-4034-AAE2-64CA57B5FB12

Oirschot is een leuke plaats en scoren we daar een (2de) fietsbroek voor mij omdat ik die vergeten was in te pakken.....Door Eindhoven fietsen we helaas niet via het centum. In Mierlo komen we terecht bij een camping bij de boer. Hier is onze buurvrouw net met pensioen gegaan en is in haar eentje al 2,5 week op de fiets onderweg. We delen onze wijn met haar en koken pasta met zalm.

in de nacht regent het hard en vooral Ron slaapt er slecht van en gaat steeds controleren of de voortent nog waterdicht is wat zeker het geval is.

Tweede nachtTweede nacht

Dag 3 Naar Etsberg (Roermond) 58 km

Het begint voor mij met zadelpijn deze dag, gisteren dus iets teveel gedaan. Vandaag niet zoveel meer omdat we naar Etsberg bij Roermond zullen overnachten bij Simon en Cheyen. Het is een mooie tocht door Brabant en vervolgens Limburg, maar ik ben blij dat ik de billen te rusten kan leggen. Idem voor Ron die last heeft van een bilspier waarvan hij niet wist deze te hebben. We raken de komende dagen de fietsen niet meer aan en gaan op de scooter nog wat laatste dingen regelen. Zo moet er nodig een lichter pannetje gekocht worden en ook wat andere handigheidjes. We kunnen het iedereen aanraden om na 3 dagen fietsen je spullen nogmaals onder de loep te nemen, er kan het een en ander achterblijven. En zo laten we een grote tas met spullen met het gewicht van bijna 9 kilo achter!! Zelfs op de laatste ochtend gooi ik er nog 2 shirts uit, dat is nog eens wat anders dan stiekem nog twee jurken erbij te proppen in de vakantie koffer. (Alhoewel ook een Deja Vu camperverhaal).

Dag 4 In Etsberg en Herckenbosch 0 km gefietst

We hebben twee leuke dagen met kilometers aan eten&drinken en gezelligheid met de kids en de draaimolen op de kermis!

Uit etenkermisKermis met CheyenKermis
Dag 5: Naar Aken 59 km

Noodweer is voorspeld dus wij draaien ons nog een keer om nadat we Simon gedag hebben gezegd die aan het werk gaat. Om 11.00 springen wij dan toch op de fiets uitgezwaaid door Cheyenne en rijden ongeveer via hun achtertuin Duitsland in. Het is heerlijk om weer op de fiets te zitten en we genieten er echt van. Het is wel windkracht 5 en die hebben we tegen. Lang leve de ondersteuning want op de Eco stand is het net te doen.

We komen aan bij een kleine stadscamping in Aken waarvan het sanitair zo mooi en schoon is dat het niet zou misstaan in een 5 sterren hotel. Nog nooit zo gezien! We eten een koningsmaal van asperges met nieuwe aardappelen die we onderweg hebben ingeslagen. En dat gewoon op ons 1 pittertje, less is more.

Koningsmaal van spargels en nieuwe aardappelen

Dag 6 Naar Bruyeres 85 kilometer

Eerst Aken in gefietst en natuurlijk de Dom bekeken waar Karel de Grote begraven ligt. Daar verlies ik ook mijn pet...of moet eigenlijk zeggen Ron’s pet die ik geleend had. Weg=Pech

Poseren voor de DomDom van AkenDom

We fietsen vandaag en morgen de Vennbahnen die is 125  km lang en gaat door Duitsland, België en Luxemburg.

VennbahnOnderweg langs de Vennbahn Treinstel VennbahnenVanuit een oude wagon

De route van de Vennbahn

De Vennbahn is het alternatief voor de route door de Ardennen, voor beginners zoals wij een no go met zijn grote klimpartijen. Nu is het een gestaag klimmen en we hebben de Eco stand best nodig om een beetje leuk vooruit te komen. Er gaan eigenlijk geen meters omlaag.  Behalve tijdens ons uitstapje naar Monchou, hier willen we boodschappen halen en gaan van het fietspad af. Wat gaat de weg lekker naar beneden, met een vaart van wel 45 km stevenen we op het plaatje af. Het is er toeristisch en we kunnen wel zien waarom, het is er uiterst fotogeniek.

Monchou

De winkel is er gesloten tot 2 pm en we hebben geen zin om te wachten. Dan maar weer het pad vervolgen. Tja als je omlaag gaat dan moet je dus ook weer omhoog..........Regel 1 stap nooit van je fiets af bij een steile helling want je komt er nooit meer op en een zwaar beladen fiets duwen is echt te zwaar. Afijn ik wijk meteen van deze regel af en Ron moet me echt komen redden door mijn fiets de helling op te duwen, mijn held. De camping is klein en overvol al staan wij wel mooi. In de nacht is het verkeer goed hoorbaar dat voorbij raast.

Dag 7 Niederwiltz naar Luxemburg 104 km

Vandaag gaat de Vennbahn leuk voor ons naar beneden en we vliegen heel wat kilometers met een behoorlijke vaart. Ron vertelde dat hij zelfs de 50 aanstipte! Maar deze pret gaat niet voor de hele dag op. Er zijn een aantal behoorlijke venijnige kuitenbijters bij die mij nopen van regel 1 af te wijken. Regel 2 gaat in wanneer je regel 1 vergeten bent. En regel 3 is  je mond dicht houden tijdens het fietsen, vooral als je vegetariër bent. We eindigen die dag bij Oberwampach en wanneer we gaan kijken blijkt de eerstvolgende camping nog 14 km verder te zijn. Ja dan ben je al moe en moet je nog best ver doorrijden en dan gaat het ook nog regenen en verre van zachtjes. Gelukkig heb ik een hele leuke poncho gekocht van het merk Rainkiss en zo’n naam verzacht veel.

Op de camping kunnen we redelijk droog uitpakken en zitten we uiteindelijk aan een lekkere maaltijd in het zonnetje bij onze tent.

Ron bepakt en bezaktBruggetje

Totaal ongeveer 474 km deze eerste week gefietst.

Lief dat je weer mee reist. Blijf gezond en be happy!

1. Mieke:
    9 juli 2021
    Hi Eveline en Ron, Jullie trappen al aardig door ! Bikkels zijn jullie ! Het verslag leest lekker weg.
    Groetjes, Mieke en Hans
  2. Ron en Eveline:
    15 juli 2021
    Liefs, we gaan jullie volgen met de boot. Neem aan dat jullie volgende week weggaan?
  3. Esther B.:
    10 juli 2021
    Jaaa fietsen heerlijk. Wij fietsen ook veel. Dus zadelpijn weten we alles van!! Het ziet er top uit, heerlijk buiten. Eenvoud siert de mens, bewegen, buitenlucht … super wat jullie doen. Volhouden hoor en een heel fijne tijd. Liefs Xx
  4. Hélène:
    10 juli 2021
    Wat een mooie tour rijden jullie en gelijk ook wat steile hellingen. Wat pittig. Maar erg knap zoals jullie dit ondernemen. Goede reis.
  5. Ron en Eveline:
    15 juli 2021
    Dank je Helene, trouwe volger ook!🙏🏻
  6. Annemieke:
    10 juli 2021
    Hi! Wat leuk weer om te lezen. En ja ... regel 1 ... herinnert mij aan een stevige klim in Engeland op de tandem ;-)
    Dank dat wij weer met jullie op reis mogen, fijne tijd. X
  7. Ron en Eveline:
    15 juli 2021
    Haha op een tandem, dan geldt de regel dubbel 😉
  8. Ritzz:
    10 juli 2021
    Jullie vraag is wel beantwoord geloof ik! Jullie kunnen het wel degelijk. Leuk om mee te kunnen fietsen maar zonder zadelpijn! Hahaha. Goed dat je niet gelijk de Ardennen route hebt gedaan met al haar steile heuvels….. op naar het zuiden! De zon het liefst alleen als je aankomt ergens :), de rest van de dag geen wind, of alleen mee, en droog! Soldier on bicycle soldiers!
  9. Jos:
    10 juli 2021
    Wat goed van jullie ! Petje af …. Heerlijk om dit te lezen. Ik wacht al op de verhalen van de volgende etappes. Succes 👊🏾
  10. Simon & Cheyen:
    10 juli 2021
    Weer een leuk verhaal! Succes verder groetjes van ons
  11. Ron en Eveline:
    Dank je lieverds❣️
  12. Janneke ‘t Hart-de Leeuw:
    10 juli 2021
    Ik geniet weer met volle teugen van jullie reisverhaal. Zo geweldig, dat jullie ons laten meegenieten. Een diepe buiging voor jullie fietsprestaties tijdens deze eerste week. Ik kijk al reikhalzend uit naar het volgende verslag. Veel plezier en succes. 💌
  13. Ron en Eveline:
    Dank je Janneke trouwe lezer 🙏🏻❣️
  14. Nels:
    10 juli 2021
    You'll be pros in no time I bet, and Ron will learn to sleep in the tent :) ... best wishes from Nels and Eline and fam
  15. Ron en Eveline:
    Thanks! You guys know how to cycling 🚴🏻‍♀️🚴🏻‍♂️
  16. Nicoline:
    11 juli 2021
    Respect, lieve Eef! Wat een stoerlappen zijn jullie 💪💪! Ik geniet weer met volle teugen van jullie reisverslag 😎. Heerlijk om zo met jullie mee te reizen! Liefs 😘
  17. Ageeth:
    11 juli 2021
    Geweldig. Geniet ervan en ik reis met jullie mee vanaf hier. Ben benieuwd hoe volgende week gaat. Ageeth xxx
  18. Ron en Eveline:
    15 juli 2021
    We zouden wel een blog willen lezen over jullie avonturen trekking in de wildernis, zo benieuwd!
  19. Karin Kemp:
    11 juli 2021
    Wat een heerlijk reisverhaal om te lezen en ook zo herkenbaar! Jullie hebben de vaart er aardig in en oogsten vast veel bewondering. Heel goed dat je nog eens 9 kg’s (aan aardappelen) thuis hebt gelaten. Verheug me op het vervolg! Heel veel succes.
  20. Ron en Eveline:
    15 juli 2021
    Ik las je reactie en dacht dit is ook echt te zwaar! Volgende keer nog minder meesjouwen. 👋🏻
  21. Caroline:
    11 juli 2021
    Haha wat een heerlijk verhaal en van die blije gezichten en idd steeds minder meezeulen geniet ervan jullie worden gevolgd 💋
  22. Ron en Eveline:
    15 juli 2021
    Ja je had het al gezegd; niks meenemen! De volgende keer blijft er nog meer thuis!
  23. Tejo Hagen:
    12 juli 2021
    Wat een mooie tocht, ook met al die weersomstandigheden, een goede reis voor jullie!
  24. Ron en Eveline:
    15 juli 2021
    Wat doen jullie deze zomer? Reizen door Europa, verder weg of nu weer dicht bij huis?
  25. Siebrand:
    12 juli 2021
    succes volgende week !...leuk om te lezen!
  26. Ron en Eveline:
    Dank je Siebrand!!
  27. Lianne:
    13 juli 2021
    Hoi liefies
    Het is weer smullen van jullie belevenissen! En jullie komen straks natuurlijk fluitend en met eelt op de billetjes weer terug fietsen.
  28. Ron en Eveline:
    Dank Lian 😘
  29. Tejo Hagen:
    15 juli 2021
    Denk dat we dicht bij huis blijven. Gezien de reisbeperkingen. Maar we gaan pas in sept/okt. Ik werk momenteel in de vaccinatiestraat vd GGD amsterdam. Iedereen wil een vaccinatie!
  30. Lucia:
    16 juli 2021
    Wat hebben jullie al veel kilometers gefietst 🤩, zo gaaf jullie weer te volgen 🤗. Bevallen de fietsen goed? En hoe gaat het slapen nu? Succes weer met de nieuwe kilometers ‘up and down’ 🤞🍀😅😘
  31. Ron en Eveline:
    26 juli 2021
    De fietsen zijn de bikkels in het verhaal! Het slapen gaat meestal ook goed, ligt er ook een beetje aan hoe moe we zijn en dat is redelijk vaak na zo’n dag😉Thanx 🙏🏻
  32. Leo van Rutten:
    16 augustus 2021
    Top verhaal weer! Sinds mijn pensioen (mei 2021) fiets ik ook véél meer. Vorige week zelfs, via school, naar Den Hoorn gefietst! Tja, je moet èrgens beginnen en mijn accu heeft een max bereik van 36 kilometer. Die moet maar eens gereviseerd worden... Op naar week 2
  33. Ron en Eveline:
    16 augustus 2021
    Pre pensioen neem ik aan Leo? Ben verbaasd, geen Leo meer op De Fontein. Leuk dat je lekker in het Westland fietst, erg mooi Den Hoorn en Schipluiden en omgeving.
  34. Leo van Rutten:
    17 augustus 2021
    Nee Eveline, ik was 66 jaar en 4 maanden. Een echt pensioen dus. Doe nog wel vrijwilligers werk op De Fontein. Acht uur per week, bevalt prima!
  35. Ron en Eveline:
    17 augustus 2021
    Had je dus jonger ingeschat! Wat leuk dat je nog op op vrijwillige basis daar werkt!