In de voetsporen van Alexander de Grote

30 december 2019 - Kusadasi, Turkije

Bijna zitten we in januari 2020 maar voor de chronologie ga ik nog even terug naar 10 december, de dag dat we Griekenland uitrijden en Turkije in. Dit gaat soepel ook omdat we het visum al via internet geregeld hebben. Tol voor Turkije kunnen we halen bij een Shell benzinepomp, tenminste dat begrijpen we uit het mengelmoesje van 2 woorden Engels en 20 woorden Turks. Ron gaat ongeveer elke benzinepomp binnen die we onderweg tegenkomen en telkens worden we met gebaren verder verwezen. Uiteindelijk 60 kilometer verder vinden we de bedoelde Shellpomp en kopen het HGS tolvignet. Met een SIMkaart die we in Istanboel aanschaffen zijn we vervolgens Turkije proef.

Het is 35 jaar geleden dat ik in Turkije was en het heeft nog niets ingeboet aan sfeer, gastvrijheid en vriendelijkheid. Ook de Imam die 5 keer per dag oproept tot gebed klinkt als dezelfde. Om Mustafa Kemal, beter bekend als Atatürk, kan je niet heen. Deze eerste president van de moderne republiek Turkije in 1919 is overal op foto's, standbeelden en vlaggen aanwezig. Hij is de Vader aller Turken, een modern man die zich richtte op het Westen.

Na onze heerlijke dagen in Istanboel rijden we naar Arifiye, tip van een Turk, deze plaats ligt vlakbij een groot meer en in een natuurpark. We rijden de camping op en op een groot bord staat verboden alcohol te drinken. Dit komen we wel meer tegen. In restaurants in de buurt van moskeeën en scholen wordt er geen alcohol geschonken en blijkbaar ook niet in een natuurpark. We vinden de omgeving niet echt inspirerend en trekken er de volgende dag alweer op uit om naar de kust te gaan. Hier slapen we in de buurt van Canakkale op het strand, het is mooi weer en achter onze Basecamp zitten we beschut in het zonnetje.

strand overnachting

Troje is beroemd om zijn mythe van het Paard. Rond het jaar 1190 voor Christus woedde er een 10 jaar durende oorlog tussen de bewoners van de stad Troje en de Grieken. Odysseus verzint de bekende list van het Paard van Troje waarin Griekse strijders verstopt zitten en zetten dit Paard voor de deur. De Trojanen denken dat het een offer is en halen het Paard binnen en vieren de hele nacht feest. De volgende ochtend klimmen de Grieken uit het paard en nemen de stad in.

Paard van Trojemuseum Troje

Homerus (700-750 voor Christus) heeft in een van zijn heldendichten deze geschiedenis beschreven.

Het museum is prachtig en daar komen we natuurlijk weer Alexander de grote tegen die in Troje was in 334 voor Christus. Alexander III van Macedonië (356-323 v.Chr.) dankt zijn bijnaam ‘de Grote’ aan het enorme gebied dat hij wist te veroveren en de welvaart die hij er bracht door steden te stichten, havens te bouwen en handelswegen te openen. Het was het begin van het Hellenisme, de verspreiding van de Griekse cultuur en de vermenging ervan met diverse lokale culturen. Wij volgen grotendeels zijn voetsporen door de Balkan, Griekenland, Turkije en komende maanden door Noord en West Azië zoals Iran en Mongolië.

De volgende stop is Daylan, hier willen we de graftombes die in de steile rotswanden zijn uitgehakt zien. We slapen leuk bij een “authentiek” (lees armoedig en ingeslapen) jachthaven waar we een bezienswaardigheid zijn en drinken thee (voor 24 cent) op het terras tussen de oude Turkse mannetjes. Op zoek dus naar de tombes blijkt dat er 3 Daylans zijn en dat er hier geen ene .... te beleven valt. Haha.

De antieke stad Pergamon gaan we bezoeken en rijden daarvoor Bergama in op zoek naar de parkeerplaats via Park4night, coördinaten zijn ingevoerd. Onze Truus wil telkens dat we afslaan in straten met eenrichtingsverkeer. Doordat zij dit meermalen blijft doen en wij haar niet trouw opvolgen raken we verstrikt in een wirwar van kleine straatjes terwijl we op een tijdstip zijn waar iedereen met elk vervoersmiddel dan ook in dezelfde straten rijdt of dubbel geparkeerd staat. Na iets wat uren duurt voor ons gevoel zien we een bord met Izmir en zeggen we Bergama gedag, dan maar niet naar Pergamon pffffff.

In Burhaniye staan we op de camping aan het water. We draaien in onze eigen machine een aantal wassen die heel snel droogwapperen in de wind.

camping Altin

In Burhaniye blijkt een markt te zijn en kan ik eindelijk de laarsjes scoren waar ik al een tijdje mee in mij hoofd loop (lekker belangrijk) en een hardloopjasje van Nike omdat ik al één keer hardgelopen heb. Er is ook een groente en fruit afdeling en tjonge het komt echt zo de grond of boom/struik uit zo vers is het. We worden er helemaal vrolijk van en kopen ons ongaar aan mandarijnen, appels, vijgen, bananen, komkommers, sla, walnoten, wortels, snijbonen, broccoli en hup, ook maar die natuurlijke honing waarbij we even vergeten dat de Basecamp echt wel een kilometer of 2 verder staat en we ons bijkans een breuk sjouwen.

Vrouwen uit de dorpen

Onze gasfles is leeg en nu heeft Ron de andere fles aangesloten maar wil wel een volle reservetank. Ongeveer ieder land heeft zijn eigen fles, adapter en/of aansluiting en kan het nog lastig zijn de juiste te krijgen. Vullen mag in Turkije niet. Ron rijdt naar een campingzaak die blijkt een camperbouwer te zijn en de eigenaar vertelt ons waar we moeten zijn en welke fles we dan moeten hebben. Hij geeft zijn telefoonnummer voor het geval de verkoper ons niet begrijpt. Dat telefoonnummer komt direct van pas en door zijn tussenkomst krijgen we de fles met de juiste aansluiting. Tevens hebben we voor onze gasbbq, die Simon heeft meegenomen uit Nederland, een adapter nodig. Ook dat regelt de camperman, binnen 15 minuten staat er een koerier met het juiste voor onze neus en betalen we totaal €5,00. Wat zijn de Turken toch hulpvaardig!

Izmir is een grote stad waar we met de kerstdagen zijn en staan op een parkeerplaats annex uitdragerij met wel 50 honden en heel veel caravans en campers die bijna allemaal niet bewoond zijn. Hier eten we ons 3 gangen diner waarbij het hoofdgerecht, het taaie biefstukje,  zeer gewaardeerd wordt door “onze” honden.

kerstdinerkerstdiner

In Izmir bezoeken we de Agora van Smyna, ofwel de markplaats uit de Romeinse tijd. Er wordt gezegd en ook betwijfeld dat Alexander de Grote hier geweest is.

AgoraAgora

Kemeralti is de bazaar van Izmir waar ze van alles verkopen. Bij een Karavanserai (dit was een soort overnachtingsplek voor karavanen van reizende handelaren en hun dieren) brunchen we uitgebreid op Turkse wijze. Er is een Picasso tentoonstelling die ook nog gratis is dus wij blij met beiden. Het gaat hier vooral om de kostuums en decors die Picasso maakte voor balletten en dans.

PicassoPicassoPicasso expositie

We sluiten de dag af bij de Konakpier in een trendy barretje.

Op onze zoektocht naar het mooiste van Turkije komen we aan bij Cesme en dat is echt een plaats voor de Jetset, de rich en famous tenminste aan de jachten in de haven te zien. Met veel gevoel  voor stijl zijn de straatjes rondom de jachthaven aangelegd. Wij staan twee dagen voor nop op een parkeerterrein met uitzicht op de haven. Bij het betalen voor onze thee krijgen we teveel terug waar Ron vrij snel achterkomt en teruggaat om dit recht te zetten. Het wordt uiteindelijk begrepen en afgehandeld. We staan al buiten wanneer ze ons terugroepen, we krijgen nog een bladerdeeg lekkerdje! Hoe lief. Even later geven we dit aan de zwerfkatten want wij hebben de hele dag een vastendag, ach...

Onze plek bij de jachthavenJachthavenUitzicht vanaf het kasteel van CesmeIMG_5669DoorkijkjeUitzicht

Ephesus moet je zien wanneer je in Turkije bent en zodoende komen we hier weer de groepen Chinezen en Japanners tegen. De antieke stad werd ruim 3500 jaar geleden door de zoon van de Atheense koning, Androklos, gesticht. De Grieks-Romeinse stad is prachtig gerestaureerd en geeft een mooi inkijkje in de antieke wereld. We wandelen over de straten die niet gemaakt zijn van stenen of tegels, maar van marmer. Links en rechts staan rijk versierde theaters, winkels, fonteinen en Agora’s (markthallen).

Efezespaden van marmerbibliotheek van Celsus

Het theater wordt nog steeds gebruikt voor concerten, zo hebben bv Elton John en Sting hier opgetreden.

TheaterEfezes

Na een rustige nacht op de parkeerplaats van Efezes gaan we nog even bij een tapijten- juwelenverkoper naar binnen, zo’n echte toeristenval en dit nog wel vrijwillig. We mochten de vorige dag gratis met de pendelbus mee naar de hoofdingang van Efezes op voorwaarde dat we hier binnen zouden kijken. Nou zijn wij geen gekke Henkie en toen de chauffeur wilde stoppen gaven we hem een paar lira om door te rijden. Teruggekomen krijgen we de wind van voren van de baas van het busje en legt hij uit dat hij wel 50 lira (€8) was misgelopen. Om het goed te maken zijn we dus echt alsnog gegaan. Watjes zijn we.

vanaf de burchtSultanKusadasi

En nu verblijven we op een camping aan de boulevard van Kusadasi. We zijn in afwachting van het oud&nieuw feest en gaan het meemaken. De champagne staat in ieder geval koud en proosten op afstand met jullie. Fijne jaarwisseling!

December in Kusadasi

Wij wensen iedereen een jaar waarin je dromen maakt, avonturen opzoekt groot of klein, ver weg of juist dichtbij.

Karanvanserai
Bedankt voor het meelezen, hoop ook in 2020!

“Sta aan het stuur van je eigen avontuur”

1. Tejo Hagen:
    30 december 2019
    Weer een schitterend verhaal over het mooie Turkije met al die bezienswaardigheden. Goede jaarwisseling daar en veel plezier met jullie verdere reis. Zo benieuwd naar jullie belevenissen!
  2. Hélène:
    30 december 2019
    Wat een mooie route hebben jullie weer gereden. Zelf ben ik nooit in Turkije geweest. Ik wens jullie een mooi, gezond en gelukkig 2020 jaar toe met heel veel kilometers met mooie routes . Mazzel tov .
  3. Hanneke:
    30 december 2019
    Weer mooi om te lezen. Ik wens jullie een fantastisch nieuwjaar met prachtige belevenissen, veel geluk in goede gezondheid! Dikke knuffel 😘
  4. Corrie:
    30 december 2019
    Ik geniet van jullie verhalen en foto's.
    Heel veel geluk en gezondheid in 2020 😘😘😘
  5. Esther Barendse:
    31 december 2019
    Een heel mooie reis, prachtig Turkije.
    Voor jullie een gezond en veilig 2020 tijdens jullie avontuur.
    Geniet want de dagen gaan snel.
    Esther en Rob
  6. Giselle:
    31 december 2019
    Lieverds, een mooi en knallend oud en nieuw, en ik wens jullie nog heel veel mooie verhalen toe voor 2020. ❤️🥂❤️🥂
  7. Janneke ‘t Hart-de Leeuw:
    31 december 2019
    Het is al weer bijna een klein half jaar geleden, dat jullie op pad gingen. Wat hebben jullie al een mooie avonturen meegemaakt.
    Leuk, om op afstand met jullie mee te reizen.

Alle goeds en veel gezondheidheid gewenst vanuit een zonnig en winters Nederland. 💌
  8. Siebrand:
    1 januari 2020
    Beste Ron en Eveline,
    Wij wensen jullie een mooi reis jaar toe. Kan echt genieten van jullie verhalen, achtergronden van de landen en wat jullie zoal doen.Heel leuk om hier een beeld van te krijgen. Gelukkig Nieuwjaar!
    Lieve groet, AnneDoor en Siebrand
  9. Marijke:
    1 januari 2020
    Leuke laarsjes Eef! Ze staan leuk, goed gescoord ! 😘
  10. Hans van proosdij:
    2 januari 2020
    leuk ! Ook jullie een avontuurlijk 202 gewenst...maar dat gaat wel lukken, lijkt mij
  11. Lianna:
    3 januari 2020
    De beste wensen voor jullie. Wat hebben jullie in 2019 al veel beleefd en ik wens jullie voor 2020 mooie nieuwe reiservaringen in goede gezondheid!
    Proost
    Liefs vanuit Leiderdorp
    Lianna
  12. Eric en Nathalie:
    4 januari 2020
    Ron en Eveline, ongelofelijk leuk zoals jullie het doen....wij volgen jullie reisverslagen, wat een levenservaring......we blijven jullie volgen......weten jullie nog? In de Achterhoek met de kano varen op het kanaal......groetjes van ons en een mooie en veilig voortgang van jullie reis ....Eric en Nathalie
  13. Annemieke:
    6 januari 2020
    We wensen jullie een kleurrijk 2020!!

Net heerlijk een aantal verhalen achter elkaar gelezen; door de geboorte van onze kleindochter liep ik een beetje achter ;-).
    XXX
  14. Marc de Regt: