De Kaukasus; Georgië

25 februari 2020

Op de laatste dag van januari rijden we Turkije uit, voor het eerst in de 7 weken dat we in Turkije zijn geweest regent het. Snap ik, afscheid nemen is moeilijk ;-)  Soepeltjes glijden we de grens over, Georgië binnen. In dit land geen moskeeën maar kerken en geen oproep tot gebed uit de luidsprekers. Je zou het bijna missen. Georgië is samen met buurland Armenië het oudste christelijke land van de wereld en ligt op de grens van Oost-Europa en West Azië. Van 1804 tot 1918 werd Georgië onderdeel van het Russische Rijk om 3 jaar later weer veroverd te worden door het Rode Leger. Georgië is sinds 1991 onafhankelijk. Dus ook zo'n jonge republiek zoals de Balkanlanden. De munteenheid is de Lari.

Grensovergang

Onze bestemming voor die dag is Batumi aan de Zwarte Zee. Wat ons als eerste opvalt is het enorm drukke verkeer en de hoeveelheid auto's zonder "neus".

NeusNeusneusVoorkantje...

We vinden een prachtig plekje aan de boulevard, direct achter het reuzenrad.  Helaas zijn er nog geen strandtenten open, maar we kunnen ons voorstellen dat het in het voorjaar/zomer een hippe plek is om te vertoeven. De stad heeft een aantal mooie gebouwen en we slenteren wat rond en eten in een klein restaurant.

Vanuit het reuzenrad zie je de basecamp staanReuzenrad🐦 🐦JachthavenStraatbeeldHippe strandtentenLiefStraatbeeldMooi verlichtJugendstil pand

Na twee dagen Batumi rijden we naar Kutaisi , daar is de kathedraal van Bagrati een bezienswaardigheid. Echter de bruiloftsgasten zijn leuker.

Kathedraal van BugratiBruiloftsgastenTrouwerij

Het regent die dag nogal hevig dus door naar het natuurreservaat Sataplia. Hier bevindt zich een grottencomplex met tal van stalactieten en stalagmieten. Ook zien we de voetafdrukken van dinosaurussen die hier 65 miljoen jaar geleden leefden.

Grotten van SatapliaGrotten van SatapliaGrotten van SatapliaDinosaurus 🦕Afdruk van een dinosaurus 65 miljoen jaar geleden

Niet ver van het natuurreservaat hebben we op park4night een plek gevonden bij een spa. Daar parkeren we voor de nacht en gaan de volgende ochtend meteen informeren naar de mogelijkheden. We krijgen een privé bad voor een uur, dat is nog eens heerlijk luxe badderen.

20200203_12264820200203_11135220200203_111436

Een tip om naar de natuurlijke waterbronnen van Borjomi te gaan volgen we op. De vulkanische mineralen in dit bronwater smaakt wel erg naar zwavel. "Vooruit niet zeuren en neem nog maar een kopje want het moet heel geneeskrachtig zijn". Het dorp is een toeristische attractie, maar in deze tijd van het jaar zonder toeristen en met gesmolten sneeuw is het verre van aantrekkelijk.

Blauwe paleis FiruzaBronnenBronnen

De weg ernaar toe maakt alles goed. Tussen de plaatsen Kutaisi en Borjomi kom je langs de weg de stalletjes tegen waar men Nazuki verkoopt, het Georgisch kruidig zoet brood. Deze wordt gemaakt op een rond kleifornuis en is echt heerlijk.

Brood te koop langs de kant van de wegZoet brood NazukiNazukiZoet brood Nazuki

Het is ook bijzonder hoe we onderweg koeien, paarden en ook varkens tegenkomen die zichzelf uitlaten. Daar komt geen herder aan te pas.

De hoofdstad van Georgië is Tbilisi en is een stad waar de rivier Mtkvari doorheen loopt. Altijd leuk voor een boottochtje en vooral als het mooi weer is wat in ons geval zo is. We hebben een parkeerplek gezien in het midden van het centrum waar Ron de Basecamp doorheen laveert. De straten ernaar toe zijn echter heel smal en de auto's staan schots en scheef geparkeerd. Ik zit als bijrijder met dichtgeknepen billen, maar het lukt Ron om zonder een krasje en met de neus intact de parkeerplaats op te komen!

TbilisiLangs de rivier de MtkvariLangs de rivier de Mtkvari

Vredesbrug in de avondE4881AC6-AEDB-4339-9E83-18E5B7ED2F6BSynagoge

Via reisbureau Key2persia hebben we een visum aangevraagd voor Iran en hopen het hier in Tbilisi op te halen. Het is rustig in Iran en we horen zulke goede verhalen van medereizigers en je weet dat ik dit hoog op mijn wensenlijst heb staan. Na de aanvraag, het betalen van dollars bij een geselecteerde bank en drie keer naar de ambassade krijgen we dan het sein dat we het visum kunnen ophalen. Dit vieren we natuurlijk met een etentje! In het restaurant hoort een Georgische gast ons klungelen met de uitspraak van de gerechten die we willen eten en helpt ons in perfect Nederlands. Wat blijkt zijn vrouw is Nederlandse. De Georgische keuken staat bekend om zijn culinaire gerechten en wij drinken er een heerlijk wijntje uit het land bij.  Dumplings, een specialiteit van het land,  eet je met je handen zo aan de steel.

Visum voor Iran in the pocket!Khinkali , dumplings

Naar Gudauri gaan we om te skiën en om daar te komen rijden we over de Georgische militaire weg. De militaire weg is de historische naam van een belangrijke weg door de Kaukasus van Tbilisi in Georgië naar Vladikavkaz in Rusland. De route loopt door de bergen en heeft een lengte van circa 212 kilometer. De weg volgt een route die al eeuwenlang gebruikt werd door handelaren en militairen. Wij rijden 120 kilometer over deze prachtige weg die door de bergen kronkelt.

Militaire wegMilitaire wegMilitaire weg

Het skigebied ligt meteen in het dorp met allerlei leuke restaurants en apres-ski bars. Het gebied ligt op 2196 meter hoogte en gaat tot 2846 meter hoogte. Jammer dat het zicht zo slecht is.

GudauriSkigebied

Onze volgende stop is Uplistsikke. Het is de oudste stedelijke nederzetting in Georgië, 2de eeuw voor Christus. Het kerkje dateert uit de 9de eeuw.

UplistsikkeUplistsikkeUplistsikke

Wanneer we onderweg stoppen voor wat groente en fruit worden we uitgenodigd om thee te drinken. In een kleine ruimte waar het bed dienst doet als bank, waar er een oven staat en wat pannen hangen wordt in een mum van tijd de tafel volgezet met lekkernijen. Met handen en voeten en met foto's van onze kinderen die trots worden geshowd, hebben we toch communicatie.

Thee drinkenThee drinken bij de groentestal

En dan zetten we de Basecamp op het parkeerterrein van het vliegveld in Tbilisi om een week naar Nederland te vliegen. Ons hoofd is al wat langer in Nederland, we organiseren veel op afstand. Om ons huis Airbnb geschikt te maken is best wat werk. Ondanks de goede voorbereiding hebben we aan een week niet voldoende, besluiten om het vliegtuig zonder ons terug te laten gaan en boeken een enkeltje voor een week later. Het is heerlijk om wat meer tijd te hebben voor onze jongens en hun vriendinnen, mijn vader en onze vrienden. En dan nog zien we niet iedereen die we graag gezien zouden hebben. Ik heb namelijk ook veel afspraken staan voor mijn huidproblemen die ik heb sinds we op reis zijn. We genieten van de tijd in Nederland, ondernemen veel leuke dingen met en zonder elkaar en dat is ook even nodig. Na twee weken Nederland gaan we met een hoofd vol nieuwe herinneringen, een buik vol gezellige etentjes, een hart voor elkaar en een koffer vol (homeopathische)pillen, zalven, gluten- en lactosevrije producten weer met vernieuwde energie terug naar onze Basecamp.

MadurodamMeisje met de parel, Johannes Vermeer. Hangt in het MauritshuisHet puttertje. Hangt in het Mauritshuis

Bij de douane In Georgië krijgen alle toeristen een flesje wijn. Kan je nagaan, eerst word je paspoort gecontroleerd en gestempeld door de marechaussee en dan krijg je van dezelfde beambte een flesje wijn voorzien van een welkomswoord. Dit is de uitzonderlijke gastvrijheid van de Georgiërs.

Georgische wijnFlesje met welkomswoord

Het Georgisch alfabet lijkt op geen enkele andere Europese taal, zie foto hieronder uitleg over gezondheidsvoorschriften. Het heeft een eigen alfabet dat bestaat uit 33 letter; 5 klinkers en 28 medeklinkers.

Georgische gezondheid-maatregelen

Onze volgende bestemming is Armenië maar we komen nog terug naar Georgië om hier de grens over te steken naar Azerbeidzjan. Dit vanwege gesloten grenzen tussen Azerbeidzjan en Armenië, het botert blijkbaar niet zo goed tussen die twee.  Daarover volgende keer vast meer.

Over grenzen gesproken. De grenzen met Iran zijn gesloten vanwege Corona gevallen in Iran. Wij komen er wel in maar kunnen er niet uit....De omringende landen laten geen enkele toerist binnen, komend uit Iran. Vluchten van en naar Iran zijn gecanceld, er is serieus paniek.

"soms moet je gewoon even ademhalen, vertrouwen, loslaten en zien wat er gaat gebeuren"

Wil je weten hoe Armenië ons bevalt? Mis dan het volgende verslag niet 😉 Je kunt je ook inschrijven voor de nieuwsbrief.

Instagram: flinkontour                                                                                                                                                                                                                        [email protected]

1. Tejo Hagen:
    25 februari 2020
    Weer een prachtig verhaal.....waar jullie toch allemaal terechtkomen. Fantastisch.....blijf gezond en ik hoop dat Corona je niet te grazen neemt......
    Liefs Tejo en Lutgard..
  2. Ron en Eveline:
    25 februari 2020
    Ja, dank je wel. Hmm dat Coronavirus zal waarschijnlijk onze planning wel op zijn kop zetten. Maar ach.... daar kun je niets tegen doen en wij zullen ons daarop aanpassen en wellicht de andere kant opgaan. De situatie wijzigt nog elke dag (wordt nu alleen maar slechter, Iran is volledig van de wereld afgesloten), dus zien we wel hoe e.e.a. verloopt. Leuk dat jullie ons verhaal (tekst Eveline) waarderen.
  3. Janneke ‘t Hart-de Leeuw:
    25 februari 2020
    Moest vandaag aan jullie denken bij alle corona info en de gesloten grenzen van Iran en lees het zojuist in jullie nieuwsbrief. Het is niet anders. Jullie vinden jullie weg wel.

Goed om te lezen, dat 2 weken Nederland ook zinvol waren. Lees iets over gluten/lactosevrij. Oeps! Ik eet al sinds 2002 (verplicht) zo. Hoop, dat eea helpt.
    Blijf genieten. Ik geniet op afstand met jullie mee. 💌
  4. Ron en Eveline:
    25 februari 2020
    Jee Janneke wat een straf om al zo lang zo te moeten eten...wanneer je nog fijne recepten hebt hou ik mij aanbevolen. Ben nog zoekende in deze nieuwe voedingswereld😉
  5. Ron en Eveline:
    26 februari 2020
    Janneke, wil jij een mail sturen naar [email protected]
  6. Hélène:
    25 februari 2020
    Wat een belevenissen en ik denk ook wel een beetje de zorg om t coronavirus.
    Maar wat fijn dat jullie ff weer in Nederland zijn geweest.

Hebben jullie nog in Tbilisi het beroemde gerecht khachapuri gegeten?

Ben benieuwd naar jullie reisverhalen over Armenië. Een goede reis
  7. Ron en Eveline:
    1 maart 2020
    Morgen rijden we weer naar Tbilisi, waarschijnlijk zal Ron nu het beroemde Georgische gerecht eten. Het is wel zo’n gerecht dat je door alleen maar naar te kijken 3 kilo aankomt😉
  8. Anoushka van zijl:
    26 februari 2020
    Heb jullie verhaal weer met heel veel plezier gelezen. Wat is het toch een avontuur! Stay healthy and happy. X
  9. Ron en Eveline:
    🙋‍♀️
  10. Marjolein Bakker:
    26 februari 2020
    Weer genoten van jullie verhaal. Spannend met Corona , hier in Azie veel onzekerheid en angst en maakt reizen in de regio moeilijk. In openbare gelegenheden is er een controle en mag je niet naar binnen als je afgelopen 14 dagen in China, Taiwan, Korea, Singapore of Maleisie bent geweest. Begin april gaan we naar F1 in Hanoi, hopelijk gaat die wel door!
    Wel merken we dat door het warme weer hier in Thailand en Cambodia, er eigenlijk geen Corona outbreak is, alleen af en toe een Chinees die hier op vakantie is. Hopelijk stopt het zodra het warm weer wordt!
  11. Ron en Eveline:
    1 maart 2020
    Hoop zeker voor jullie dat de F1 doorgaat, wat een evenement! Het is de voorspelling dat met het mooie weer idd de virus vanzelf weggaat. Echter dat duurt nog even en voor ond gaat Iran dus niet door. We kunnen niet langer wachten omdat we anders de spelen missen.
  12. Tejo Hagen:
    26 februari 2020
    Net ook al jullie prachtige foto bekeken, wat mooi in beeld gebracht wat is er toch een hoop te zien en te beleven in al die verre landen. Heerlijk om te weten dat het jullie goed gaat en dat alles naar wens verloopt, zoals visum voor Iran......
  13. Jolanthe:
    26 februari 2020
    Hey, Ik zou voorlopig in en uit Georgie gaan en keer op keer zo'n leuk flesje wijn met tekst in ontvangst nemen. Top land ;-)
  14. Ron en Eveline:
    👍🏻Idee
  15. Hans van proosdij:
    26 februari 2020
    We kijken steeds uit naar je vlot geschreven en informatieve verhalen.
    De wereld verkennen op afstand.
  16. Frans:
    26 februari 2020
    Weer fijn om jullie verhalen te lezen en de mooie foto's te bekijken. Hoe interessant om in dit tijdsgewricht deze reis te mogen maken! Top
  17. Judith:
    26 februari 2020
    Zo leuk om via jullie verslagen, een beetje mee te reizen!
    Wij hebben de afgelopen dagen onze eerste Oeteldonkse Carnaval meegemaakt. Ook een nieuw avontuur.
    En zéker voor herhaling vatbaar!
    Veel reisplezier in Georgië, op naar nieuw voer voor het volgende reisverslag!
    🤗
  18. Ron en Eveline:
    1 maart 2020
    Jullie helemaal gesetteld in Brabant dus! Zal vast ander carnaval zijn dan in Knotsenburg😉
  19. Leo van Rutten:
    27 februari 2020