JAPAN.......of een ander eiland?

26 juli 2020 - Den Helder, Nederland

Op dit moment wanneer er geen bizar virus de wereld zou ontwrichten zouden we in Japan zijn en tijdens de Olympische Spelen in onze oranje kleding met Hollandse vlaggen uitbundig zwaaiend onze sporters aanmoedigen. We kregen vorige week een mail dat we tot half augustus kunnen beslissen of we geld terug willen van de al gekochte toegangsbewijzen of alsnog gaan in 2021. We denken nog even na.

In plaats van een Aziatisch eiland in de Grote Oceaan zitten we op een eiland in de Noordzee in ons eigen kikkerlandje. Texel, een waddeneiland waar Ron nog nooit is geweest en ik alleen als kind. De Basecamp is in Den Helder gebleven en wij zijn met de boot  overgevaren en op gehuurde fietsen verkennen we het eiland. Via de westkust fietsen we met de zon op ons bol en de wind als een onzichtbare hand duwend in onze rug naar Oudeschild waar we een lekkere Hollandse Nieuwe eten op Amsterdamse wijze met zuur. Daarna fietsen we door naar Oosterend en gaan via het midden door richting Den Burg. Het is dan al borreltijd en we zetten ons neer op het terras met een Aperol Spritz. Hierna verkennen we de hoofdstad en eten een pannetje mosselen. We komen in gesprek met een jong stel dat ook van reizen houdt, dus gespreksstof genoeg samen.

Om op tijd de laatste boot te halen moeten we toch nog aardig in de pedalen, vooral als blijkt dat we de route niet goed oppakken en een behoorlijke omweg maken. En nu dus met tegenwind ;(

TexelTexelTexelKoe knuffelenTexelVeerbootMaandag 20 juli zijn we vanuit huis vertrokken nadat we gasten voor onze Airbnb hebben verwelkomd. De komende 6 weken is het volgeboekt. Eerste stop is Ouderkerk a/d Amstel. We zijn er wel eens geweest met de boot, nu dan over de weg. Er is een leuke camping waarop wij het enige “vrachtwagentje” zijn. Er staan buscampers, een hippie caravan, tenten groot en klein en rond die tenten rennen veel kinderen type vrije school, zien moeders bakfietsen uitladen, vaders die na het werk aanschuiven en echt waar Mammaloe is er ook. Het is een beetje rommelig en daarom ook juist leuk. De kinderen ravotten en we zien niemand zich met een tablet of telefoon terugtrekken. Complimenten ouders! Er is ook geen wifi op deze camping.

Twee nachten staan we hier en twee dagen fietsen we een tocht van rond de 35 km in de omgeving. We hebben nog niet genoeg fietsvlees gekweekt want hebben beiden, zelfs na het dragen van een fietsbroek, zadelpijn. Wat opvalt tijdens het fietsen wat is Nederland toch mooi en zo weids!

We zijn al vaker op stap gegaan met de Basecamp sinds onze vlucht uit Rusland en telkens in Nederland. In de provincie Utrecht bij Leon en bij onze vrienden in Loosdrecht op de oprit en in Limburg bij Simon en Cheyen voor de deur gebivakkeerd. Etappes Pieterpad gelopen die ik nog moest inhalen omdat mijn vriendinnen in mijn afwezigheid die al gelopen hebben. We staan tijdens de hittegolf in Zandvoort aan Zee zo aan de boulevard en zitten tot ver na zonsondergang met onze voeten in het zand. Op de fiets naar het mooie Haarlem. Vakantie in eigen land, hier genieten we ook van.

Spanbroek is de volgende stop. Euh Spanbroek…ja dat ligt in Noord Holland en we hebben deze plaats gekozen op basis van de plek aan een watertje en gratis overnachten. Dank Spanbroek voor de mooie camperplek!
Ron gaat er vissen en ik zit heerlijk buiten te lezen. Er staan mooie wandelroutes aangegeven en we lopen er enkele van rond de 10 kilometer. Iedereen, en ik bedoel echt iedereen, die je tegenkomt begroet ons vriendelijk.

Camperplek SpanbroekSpanbroekOmgeving SpanbroekSpanbroekOmgeving SpanbroekOmgeving SpanbroekOmgeving SpanbroekOmgeving SpanbroekOmgeving Spanbroek
En nu staan we dus in Den Helder op het complex Willemsoord wat vroeger de scheeps-en onderhoudswerf voor de Koninklijke Marine was is nu een prachtig monumentaal deel in Den Helder. Gaaf vormgegeven, trendy restaurants, meerdere musea, doks, schepen op de helling en in de haven. We staan op een leuke plek aan de haven. Echt een verblijf waard.

WillemsoordWillemsoordWillemsoordWillemsoordWillemsoordWillemsoord

Willemsoord

Echter waar Willemsoord zo leuk is, is de stad het tegenovergestelde. Hier wil je nog niet dood gevonden worden. We lopen de stadswandeling want we willen natuurlijk wel een eerlijk oordeel vellen maar echt leuker wordt het er niet op. Het weer is er ook triest van en we besluiten lekker binnen te blijven met een boek.

Den Helder
Morgen maar weer eens verder reizen.

“Keep calm and travel on”

Blijf gezond 🙏🏻

1. Jappie de belg op zijn kleine rode motor:
    26 juli 2020
    Fijn om weer van jullie te horen ;) steeds als ik iets over de spelen hoor , moet ik toch nog een keer terugdenken aan jullie ;) benieuwd wat jullie gaan doen met het ticket ;)
  2. Ron en Eveline:
    28 juli 2020
    Haha leuk Jappie dat je zo meeleeft! Alles goed met jou?
  3. Esther B.:
    26 juli 2020
    Heel duurzaam en wat is er mooier dan de Wadden. Prachtige foto’s.
    Veel plezier in het Nederlandse:)
    Xxx
  4. Ron en Eveline:
    28 juli 2020
    Er gaat idd niets boven de wadden:-) of hoort dat bij Groningen? Daar zijn we nu. NL is zeker mooi Xx
  5. Hélène:
    26 juli 2020
    Wat genieten jullie heerlijk. Ik geniet weer van jullie reisverslag.ja Nederland is ook mooi. Ideaal om een eigen camper te hebben. Wij huren elk jaar een camper voor een paar weken. Dit jaar zouden wij een busje huren om naar Denemarken te gaan. Helaas moeten annuleren. Hoop nog veel reisverslagen van jullie te lezen. Groetjes Helene
  6. Ron en Eveline:
    10 augustus 2020
    Wat jammer Helene dat voor jullie Denemarken niet door is gegaan. Volgend jaar in de herkansing?
    Groetjes🙋‍♀️
  7. Ineke Leeuwenhoek:
    Heel leuk dit te.lezen. Nederland is best mooi. Keep on moving. Liefs ien
  8. Ron en Eveline:
    Waar was jullie plekje in Friesland? Zijn we nooit geweest. Knuf X
  9. Rieneke van Proosdij:
    26 juli 2020
    Ahh, wat leuk Eef en Ron om weer van jullie te horen. Precies zoals je zegt "wat is Nederland toch mooi". Wij hebben vorig jaar de Limusroute in 5 dagen gefietst. Fantastisch. Geniet nog heerlijk van elkaar, van de mooie tochten en van mooi Nederland.
  10. Ron en Eveline:
    28 juli 2020
    We kenden het niet Rien de Limusroute, meteen opgezocht. Lijkt me zeker mooi! xx
  11. Tejo Hagen:
    26 juli 2020
    Heerlijk verhaal weer, zo op de vroege zondagmorgen. Mochten jullie met de basecamp Amsterdam aandoen, dan zijn jullie van harte hierbij uitgenodigd. Kunnen we bijpraten en van jullie mooie verhalen genieten. Wij blijven nog een tijdje in “Maison Balconia”, hartje Amsterdam......Laatste keer dat we elkaar zagen was tenslotte ergens in oktober in Litouwen. Bij dat bizarre Spa Hotel.....jullie hebben ons e-mail natuurlijk.
  12. Ron en Eveline:
    28 juli 2020
    Zou wel heel gezellig zijn Tejo om eens bij te kletsen! Of bij jullie in Amsterdam of bij ons in Kijkduin na deze weken. Veel plezier in (op) Balconia☀️
  13. Zjak:
    27 juli 2020
    Lieve Eef en Ron, wat gaaf dat jullie weer met de Basecamp op pad zijn! Have fun🎉
  14. Ron en Eveline:
    Dank je lieverd! Jullie ook fijne vakantie 😘
  15. Jos:
    27 juli 2020
    Idd, Nederland is mooi: zowel te fiets als om te wandelen 👍🏽
  16. Ron en Eveline:
    Zeker niks mis mee Jos, we (her)ontdekken ons eigen land☀️
  17. Annemieke Hillen:
    27 juli 2020
    Wat leuk dat jullie weer op pad zijn en ons nu meenemen door ons eigen land!! X Annemieke
  18. Ron en Eveline:
    Dank je Annemiek!!! X
  19. Janneke ‘t Hart-de Leeuw:
    27 juli 2020
    Wat een leuk verhaal weer. Ik heb ervan genoten. Zo bijzonder, dat ik jou laatst ontmoette bij Villa Ockenburgh.

Veel plezier in het prachtige en verrassende Nederland. 💌
  20. Ron en Eveline:
    28 juli 2020
    Leuk om elkaar tegen het lijf te lopen, Janneke! Jij ook veel plezier in NL nu Italië niet doorgaat.
    ☀️
  21. Marjolein Bakker:
    31 juli 2020
    Wat een leuk en positief verhaal over ons kikkerlandje.....het geeft me meteen heimwee en ik verlang naar fietsen, wandelen en leuke Hollandse plaatsjes aan doen. Misschien dat het leven weer snel 'normaal' wordt en we weer gezellig op bezoek naar NL kunnen komen! X
  22. Ron en Eveline:
    10 augustus 2020
    Ja Mar wanneer zal jij eindelijk naar Nederland kunnen komen? We zitten nu in Sneek, jou ook bekend😉 Knuf X
  23. Kris & Wim:
    6 augustus 2020
    Wat leuk dat we voorkomen in jullie reisblog! Wij zijn weer aan de slag en hebben een heerlijke tijd gehad op Texel!
    Tussentijds hebben we overigens een huis gekocht in Loosdrecht (jaja, kan snel gaan) Dus wie weet tot ooit op de koffie! Leuk jullie ontmoet te hebben en we gaan jullie zeker volgen!
    IJsland al overwogen? ;)
    Groetjes, Kris & Wim
  24. Ron en Eveline:
    10 augustus 2020
    Gezellig om van jullie te horen! Ja we hebben meteen de overtocht naar IJsland opgezocht na jullie verhaal maar met €3600 voor een retourtje Ferry met onze Basecamp is wel teveel van het goede. We houden het zeker in het slotje om IJsland op een andere manier te bezoeken. Hoe was de wijnproeverij? Gefeliciteerd met jullie nieuwe thuis in Loosdrecht! 🏡 Een bakkie samen zou zeker heel leuk zijn. Groetjes Ron en Evine