Canada in Nederland

23 augustus 2020 - Bergeijk, Nederland

Volgens onze planning zouden we in augustus 2020 met de Basecamp op de boot vanuit Tokio naar Vancouver varen om allereerst Canada te ontdekken. En waar komen we per toeval terecht in Nederland? Of all places in Elsloo, gelegen in de buurtschap Canada! We nemen zelfs een duik in het Canadameer. Verder houdt de vergelijking wel op hoor, je hoeft er nu niet massaal voor uit te trekken😉

Op de bonnefooi rijden we door Nederland. Doen verschillende provincies aan en staan overal aan het water bij jachthavens. We laten ons leiden door waar de zon schijnt of Juist met afgelopen hittegolf waar verkoeling is, op basis van wat er te doen is , of we zin hebben in stad of dorp, wat er te huur is of gewoon omdat de camperplek ons aanspreekt.

We verkennen Leeuwarden en omgeving per fiets, komen door beeldige plaatjes zoals Snakkerburen. De stad Groningen zien we per kano vanaf het water. Hier staan we op de plek van een oude suikerfabriek bij het hippie-achtige hostel Rebel Rebel.

Mata HariLeeuwardenDoorkijkSnakkerburen

TerrasHostel Rebel RebelKanotocht door GroningenGroningenMartinitorenGroningen

In Westereen, Friesland, huren we op de camperplaats de allerlaatste boot, een schouwtje. Het is al dagen prachtig weer, echter voor deze dag geeft de buienradar wel wat onrust aan, maar ja het is in de ochtend stralend en besluiten het water op te gaan richting Dokkum. We zijn nog geen 20 minuten onderweg en je raadt het vast....het gaat regenen. Snel varen we naar de eerstvolgende brug om te kunnen schuilen, alleen onder deze houten fietsbrug komt de regen er bijna net zo hard doorheen. De boot loopt behoorlijk vol en ik ga hozen, Ron zingt ondertussen zijn gehele smartlappen repertoire zoals de "Zuiderzee balade" en "de klok van Arnemuiden". Telkens als we denken dat het ophoudt barst de bui juist in alle hevigheid weer los. Ik hoos en Ron zingt maar door. Geloof je mij als ik zeg dat we 2 uur onder de brug hebben gelegen? Toen het redelijk droog was varen we naar Dokkum en kopen bij de Zeeman (hoe toepasselijk) voor mij wat droogs en lunchen in de stad. De zon breekt door en we genieten van onze tocht door dit pittoreske plaatsje en pas begin van de avond varen we terug naar de haven.

Donkere wolkenDokkumDokkumDokkumKapitein

Mijn collega Trijn en haar Ronald bezitten een Lemsteraak die in Kolderwolde ligt. We zouden met elkaar naar de waddeneilanden gaan zeilen en daar droogvallen, maar door een lelijke val van Trijn zit dit er niet in. Na een gezellige bbq duiken wij de Basecamp in op het weiland van de boer.

Bbq bij Trijn en RonaldOp de lemsteraakLemsteraak

Redelijk onverwachts komen we ook nog oud collega Karin met haar Rob tegen in hun bijzondere zeilboot Drascombe.

Met Karin

In Warns staan we op een camperplek met ongeveer 10 campers vlakbij de brug over het Johan Frisokanaal. Het is er snikheet en alle bootjes in Friesland zijn verhuurd, terwijl je nu alleen maar op het water wilt zijn. Ron ziet een vies en half ondergelopen bootje met 4PK buitenboord motortje liggen met het logo van de jachthaven. Hij vraagt de havenmeester; "als wij het bootje schoonmaken en aan de praat krijgen mogen we die dan huren"?. "Hiere? Gean earst faren". Zo hebben we de beschikking over een heus bootje! We varen een rondje Balk van 31 km en hebben daarvoor 8 liter benzine meegenomen. De tocht voert ons door Woudsend, Balk, over het Slotermeer en het Heegmeer. Op de Fluessen sputtert de motor en valt stil. Ojeeeee de benzine is op. Er zit niets anders op dan een sleepje te vragen. Die krijgen we van een motorboot die ons een heel end in de richting brengt en ons dan overdraagt aan een zeilschip, die ons thuisbrengt. Onze medecamperaars zitten op de eerste rang wanneer wij laat in de avond aankomen.

Lekker varenMooi vanaf het waterMooie omgeving

SleepjeSleepje 2

De volgende dag gaat er een camper weg en zetten wij de onze neer op de mooiste camperplek met uitzicht op de Warnserbrug over het Johan Frisokanaal. Wat een schouwspel al die vooral grote boten die voor de brug liggen te wachten. Met "onze" boot varen we naar Stavoren en Hindelopen. Die avond komt de een na de andere camperaar bij ons langs om eens te polsen over het bootje. We houden ons een beetje op de vlakte, willen hem nog niet kwijt….Er ontstaat geroezemoes, meerdere azen erop. Zou er muiterij op de camperplek ontstaan? Worden we gekielhaald en daarna in mootjes gehakt om te dienen als vissenvoer zodat zij met het bootje ervan door kunnen?

Jachthaven SiragUitzicht op de brug eerste rangMosselen eten

De havenmeester is op vakantie en de invaller bemoeit zich niet met de afspraken, dus zo houden we ons bootje. We varen elke dag naar Stavoren om te zwemmen in het IJsselmeer en om boodschappen te doen met de boot. Na 5 dagen laten we hem netjes achter met genoeg benzine voor de volgende schipper.

VaartochtRondje BalkEef laat zich lekker varenHindelopenIJsselmeerHeerlijk in “ons “ bootje

Wat zijn trouwens de kenmerken van een camperaar?

Zijn 70-plus. Man en een vrouw. Blanke ofwel licht roze huidskleur. Ruim tot behoorlijk ruim in het vel. De haren zijn kort en grijs of kaal (man). Hebben twee elektrische fietsen achterop de camper. De Crocs (meestal Duitsers) staan voor het trapje. Bij de stoelen hoort een bijpassend krukje. De camper is wit en schoon en staat m.b.v. blokken waterpas. De luifel staat uit en is bespannen met oranje banden. Na het eten speelt men een potje kaart met de partner.

Mocht iemand zichzelf hierin herkennen, alle overeenkomsten berusten op louter toeval! (Wij scoren toch echt wel op een aantal punten)

Een stel die de gemiddelde leeftijd op de camperplaats drastisch naar beneden haalt zijn de Amsterdammers Marcella en Martin. Onvervalst Amsterdams en Haagse humor zijn samen met een heerlijke rosé perfecte ingrediënten voor een gezellig avondje.

Trouwens ik ben Ron regelmatig kwijt, dan staat hij weer ergens bij buren te kletsen, hij laat zich behoorlijk van zijn sociale kant zien. Ik weet dat er lezers zijn die nu 1 wenkbrauw zullen optrekken, haha.

Aan de rand van Sneek gaan we voor het eerst suppen, de zon schijnt uitbundig alleen staat er wel windkracht 3/4 en natuurlijk tegen. Het is nog een wankel evenwicht zo'n eerste keer op de plank. We suppen door het pittoreske dorpje Oppenhuizen. Op een gegeven moment wil Ron elegant vragen aan een jongedame bij een huis om de waterflesjes te mogen vullen wanneer hij zeer onelegant te water gaat. We zien alleen nog zijn hoed drijven. Blub blub. Het is voor mij nog een hele tour om niet van de sup te vallen van het lachen. Niet dat dat erg is, het water is heerlijk, maar hoe kom je weer een beetje gezellig de plank op zonder te lijken op een walrus op het droge?!

Suppen in OppenhuizenSuppen in OppenhuizenWaterpoortDe Fontein van Fortuna in SneekWaterpoort

Tijdens een wandeltocht in de omgeving van Sneek komen we langs een oude houtzaagmolen, de Rat in IJlst. Deze is nog volop in bedrijf.

IjlstHoutmolenCamperplaats in Sneek.

Het gratis Friese inspiratiekrantje bevat een skate tocht rond Sneek van 28 km en aangezien we de skates bij ons hebben gaan we dit doen, zin in. Opgewekt vertrekken we ‘s morgens vroeg met de fiets naar het beginpunt. Oeps onderweg krijg ik een lekke band, dan maar lopen met de fiets aan de hand. Bij het beginpunt binden we de skates onder en gaan op pad. Al gauw zetten we onze vraagtekens over deze route over grindpaden, keitjes en klinkers. Welke flapdrol heeft deze tocht uitgezet? Het is prachtig maar de ondergrond is niet wat je zou verwachten voor skates en er zijn ook een paar knooppunten zoek. Door de overigens schattige dorpjes met bijzondere namen is het echt wel klunen over de kinderhoofdjes. Ik ben de zwakste schakel en ik foeter hardop (en niet voor herhaling vatbaar). Mijn grote teennagel past dagen niet in een schoen. Na 34 km (!) zijn we doodop weer terug bij de fiets. Oja een lekke band…. ! Ik kan het niet laten om toch even op de website van het krantje de tip te geven zelf eens even de tocht te skaten en na een aantal dagen krijg ik een leuke meneer aan de telefoon met verontschuldigingen en een uitnodiging om eens met hem mee te skaten als we weer in Sneek zijn.

Skatetocht 34 kmBijzondere namen hier in FrieslandBijzondere namenHoe spreek je deze uit zonder te struikelen over de letters?
Bijzondere namen van dorpen: Scharnegoutum, Boazum, Easterwierrum, Tsienzerbuorren, Roduzum, Poppenwier.

Die nacht worden we opgeschrikt door onweer en daarbij een enorme wolkbreuk. Alle ramen heb ik deze warme dagen uit de sponning gehaald (het gaas blijft zitten) en dat tocht zo heerlijk door. Echter nu regent het van alle kanten in en midden in de nacht zijn we in allerijl bezig om alle ramen weer terug te zetten (twee minuten werk) dakluiken te sluiten en het bed op te maken met droog beddengoed! We vallen weer heerlijk in slaap met de regen trommelend op ons Basecampdak.

In Drenthe gaan we langs bij Monique en Rob in hun mooie vakantiehuisje in Exloo. De Gin-Tonics (dames) en de Pastis (heren) laten we ons goed smaken. De volgende dag maken we nog een rondje over de Hondsrug en zien een hunebed. Deze grafplaatsen zijn 5000 jaar geleden gebouwd, er zijn er nog 55 bewaard in Nederland.

Hunebed bij het vakantie huis van Monique en RobRoute 34

Overijssel, we komen aan in Busseloo op de enige camperplek voor ons die niet aan het water ligt en met stip de minst aantrekkelijke. Het stinkt er naar koeienmest en we hebben uitzicht op de doorgaande weg. Maar de eigenares Monique is zooo aardig dat we het niet over ons hart kunnen krijgen om rechtsomkeert te maken. Zelfs 2 nachten blijven we hier staan. Ron zet weer een fietstocht uit. Dat doet hij via de fietsknooppunten app. De meest mooie routes hebben we daardoor gefietst, echter de weg is altijd langer dan we vooraf afgesproken hebben. En dat zegt hij pas wanneer we allang en breed onderweg zijn zo van oja er zit nog een lus daar en daar....grr.......

Deze fietstocht is wel de langste; 65 kilometer en zoals elke tocht op gewone fietsen. We gaan ook langs Jessica en Frank In Lettele waar zij sinds kort een Erfdelen Project zijn gestart "buitendelen Lettele". Er is nog plek voor geïnteresseerden. Wat een ruimte, wat een prachtige omgeving. Op de terugweg fietsen we door Hanzestad Deventer en mooi langs de IJssel.

Bij Jessica en Frank“Buitendelen Lettele”“Buitendelen Lettele”

StayokayDeventerVoetveer Gorssel-WilpTheaterDeventer

Dan zijn we aanbeland bij Gelderland. Vanaf onze camperplaats in Linden fietsen we naar Nijmegen. Deze stad heeft een bijzondere plek in ons hart. Negen jaar geleden hebben we onze eerste 4-daagse gelopen, per dag 50 kilometer. Dat is echt wel een reuze afstand maar de Nijmegenaars , de muziek, dweilorkesten, gratis drankjes/hapjes onderweg, de aanmoedigingen in alle vroegte van de studenten maken dat je gedragen wordt. Roze woensdag, de Via Gladiola, het vuurwerk, 12 poppodia, ze weten hier een feestje te bouwen. We fietsen nu 52 kilometer en dat is lang zat.

"Een Goei leven in het land van Cuijk" Daar vallen een aantal plaatsen onder zoals Grave, een eeuwenoude vestingstad en prachtig gelegen aan de Maas. Net als het mooie Cuijk ligt het in Noord-Brabant en hebben we toch weer mooi een provincie te pakken. Prachtige zonsondergang zien we in Linden. Ook wandelen we rond de Kraaijenbergse plassen.

Sint Martinuskerk in CuijkGraveCuijk

ZonsondergangZonsondergang

Rondje Kraaijenbergse plassen

Twee heerlijke relaxdagen in Lathum. Liggen lui op het strand met een boek en staan alleen op voor een duik en in de avond voor een bbq. Draaien tevens een wasje, lang leve onze wasmachine.

Uitzicht vanuit de BasecampHeerlijk relaxenEten op het strandWasdag

We staan naast een echtpaar met Santos fietsen en raken aan de praat. Ron en ik zijn al een tijdje aan het bedenken hoe we de rest van de reis willen invullen. Het lijkt ons een uitdaging om lange afstanden te gaan fietsen op een goede fiets en daarnaast trekkings te maken. De Santos bezitters Frouke en Jan doen dit nu een jaar of 5 en zijn ouder dan wij. We durven het bijna niet te vragen maar.....zelfs zonder vragen alleen al omdat we zo kwijlend naar de fietsen kijken mogen we een rondje.  Zonder hulpmotor tikken we gemakkelijk de 30 kilometer per uur aan! WOW dat fietst wel anders dan onze huis-tuin en keukenfietsen. Iets sportiefs ondernemen nu het nog kan is het prille plan. Dat betekent dat we onze Basecamp, met pijn in ons hart, te koop gaan zetten.

Op het moment staan we in Limburg in Bergeijk. Daar maar weer eens de benen aan het werk gezet voor 15,5 km. Voor morgen hebben we mountainbikes gehuurd.

Langzaam zakken we deze week af naar het zuiden. Gaan langs bij mijn nichtjes in Maastricht, overnachten bij Simon en Cheyenne in Vlodrop en volgend weekend loop ik met mijn vriendinnen twee etappes van het Pieterpad. We zijn in Pieterburen begonnen en naderen het eindpunt op de Sint Pietersberg in Maastricht, nog maar 4 etappes te gaan. En daarna zit er ook voor ons de vakantie er weer op, of nou ja we gaan naar huis om te broeden over nieuwe plannen voor na de Corona tijd.

Maar voor nu hebben we het heel fijn in ons mooie, zeer mooie en zeer vriendelijk Nederland!!

'Stay safe and healthy"

1. Hanneke:
    23 augustus 2020
    Hadden elkaar zo maar tegen kunnen komen in het mooie Friesland.
  2. Ron en Eveline:
    23 augustus 2020
    Dat was wel heel leuk geweest Han!!
  3. Leo van Rutten:
    23 augustus 2020
    Dank je wel voor de gezellige verhalen en de mooie foto's!
  4. Ron en Eveline:
    23 augustus 2020
    Lief, dank je Leo! Succes weer aankomende week.
  5. Janneke ‘t Hart-de Leeuw:
    24 augustus 2020
    Mooie verhalen weer. Ons landje is toch ook prachtig hè? Wij net teruggang drie weken Veluwe/Zuid Limburg. Prachtig en geen jas nodig gehad. Veel succes met nieuwe plannen maken. 💌
  6. Ron en Eveline:
    25 augustus 2020
    Voor jullie geen Italië deze zomer maar dus ook vakantie in eigen land en met “tanto sole” ☀️
  7. Esther Barendse:
    24 augustus 2020
    Ziet er prachtig uit Nederland, heerlijk zo met de camper, wat een rust. Nog veel plezier liefs van ons Rob en Esther (Den Haag) Wij starten over twee weken met een kleine rondreis Nederlad:) Rhenen, Rijssen en Vaals. Helaas niet zoveel vakantiedagen, maar gaat komen, nog even ..:)
  8. Ron en Eveline:
    Leuk Esther en Rob, geniet van jullie vakantie NL🙋‍♀️
  9. Annemieke Hillen:
    24 augustus 2020
    Wat een fijn verhaal weer!! Krijg zo'n zin om ook eens een rondje NL te doen! X
  10. Ron en Eveline:
    25 augustus 2020
    Dank je Annemiek! Het is echt reclame voor vakantie in eigen land, he?😉
  11. Tejo Hagen:
    24 augustus 2020
    Wij gaan hetzelfde doen en vertrekken op 4 sept richting Groningen......provincies verkennen.....
    Groet Tejo en Lutgard
  12. Ron en Eveline:
    25 augustus 2020
    Geniet maar fijn in NL en mochten jullie Zuid-Holland aandoen, specifiek Den Haag, zijn jullie altijd welkom.
  13. Hélène:
    24 augustus 2020
    Wat is Nederland toch mooi. Al deze mooie foto’s en mooie boeiende verhalen. Geregeld fietsen ( wel elektrisch anders kom ik niet vooruit) de grens over om van t mooie landschap in Drenthe te bekijken.
    Dank jullie wel om weer te genieten van jullie reis. Groetjes Helene
  14. Ron en Eveline:
    25 augustus 2020
    Dank je wel Helene voor je leuke reactie!
  15. Monique K:
    25 augustus 2020
    Wat een mooi verhaal! Krijg zin om ook een rondje te maken. Dank jullie wel voor de inspiratie!
    Groetjes Monique
  16. Ron en Eveline:
    25 augustus 2020
    Ik zeg doen Monique! Groetjes terug weer.
  17. Nico:
    25 augustus 2020
    He Ron, als je je al begint te vervelen. ING zoekt weer acceptanten
  18. Ron en Eveline:
    6 oktober 2020
    Hoi Nico, dank je wel maar ik stel dit toch nog even uit, zolang het nog kan .....
  19. Tejo Hagen:
    25 augustus 2020
    Leuk, we gaan kijken of we dat kunnen realiseren.....
  20. Nicoline:
    24 september 2020