Hellas 2

9 december 2019 - Kryoneri, Griekenland

De “slipperdagen” zijn ons zeer goed bevallen. Wat een mooi plekje pal aan zee. 5 nachten blijven we hier staan en dat is verreweg het langst op 1 plek tot nu toe. We draaien 4 wassen in onze eigen machine. Het drogen vlot niet heel erg maar uiteindelijk ligt alles schoon en droog in de kast en slapen we onder een fris dekbedje. De zon laat zich af en toe zien en zitten dan lekker buiten en Ron gooit zijn hengel uit gewoon voor de leuk want bijten dat doen de vissen niet.

De was

VisserscheepjeVissersschip

De campers die we nu tegenkomen zijn allemaal wel lang op pad en niet meer voor een vakantie van 3 weken. Onze buren zijn Zweden en op de buurcamping staan Duitsers, zij hebben ook een Iveco. Bij hen gaan we één borreltje doen eind van de middag wat zo gezellig is dat we rond middernacht weer hun camper uitrollen. We hoeven niet ver te rollen voor ons huisje die nu wel klein is in vergelijking met hun huis op wielen met zo’n ruime zithoek en prachtige keuken! Dan maken 60 cm in de lengte en een grote alkoof toch wel een wereld van verschil.

De volgende dag beginnen we niet gezellig, het is ook niet het mooie weer wat er voorspeld is en er zijn wat irritaties. Het komt allemaal goed wanneer ons kacheltje brandt en er een kopje thee met een heerlijk plakje cake van de warme bakker op tafel staat.

We maken een mooie tocht naar Milies, dat kan je met het treintje doen maar die gaat alleen in dit seizoen in het weekend. Dus we zetten de benen weer aan het werk en lopen 2 uur naar boven door de olijfgaarden. Er zijn nog wat werkers bezig met oogsten van de bomen en we bekijken het met de ogen van een expert.

OlijfbomenHandige blikkenRestaurant op Milies

Boven aangekomen gaan we om krachten op te doen voor de terugweg een kopje koffie drinken. Tja en dan is het:

“Wat voor koffie wilt u”? (τι καφέ θέλετε?)

Koffie in Griekenland is een zeer belangrijk onderdeel van de culturele identiteit, dit was les 1 van onze workaway host. Er zijn bijzonder veel soorten koffies en soorten bereidingswijze. Espresso en koffie wordt vaak vers gemaakt met koffiebonen, de Griekse koffie is gemalen koffie met heet water. Suiker wordt toegevoegd tijdens de bereiding van de koffie dus het is belangrijk om het juiste te bestellen. Sketos, dit is sterke koffie zonder suiker, Metrios met 1 theelepel suiker, Glikos met 2 theelepel suiker en Variglikos met 3 theelepels suiker (op 2 theelepels koffie).

Frappé, dat is de nationale koude koffie. Die wordt gemaakt van oploskoffie, suiker, ijsblokjes en water. Frappe komt ook weer in meerdere varianten; zwart, half zoet, zoet, met melk en zonder melk. Daarnaast heb je de Freddo, dat zijn ook koude koffies maar dan van Italiaanse oorsprong met een Griekse tintje zoals cappuccino en espresso Freddo. Fredochino is een koffiedrank die lijkt op een milkshake en is er ook in meerdere varianten. De koude koffies worden geserveerd met een rietje om er gedachteloos mee te roeren in je koffie die je heeeel langzaam opdrinkt.

“Euhhh doet u mij maar een thee”  (απλά δώσε μου ένα τσάι)  “Wat voor....”

Diverse koffies
Naast koffie hoort ook Tsipouro bij de Griekse cultuur en is een soort brandewijn. Hierbij eet je mezedes, kleine hapjes uit de Griekse keuken zoals sprot, inktvis, mosselen, gehaktballetjes, mmmmmmm!

Na door de leuke campingbeheerders te zijn omhelsd en uitgezwaaid gaan wij richting Istanbul. Hier zullen we de jongens met 1 vriendin ontmoeten (de ander is te druk met haar scriptie:( en wensen we veel succes). We zullen nog een plekje voor de Basecamp moeten vinden, want we hebben een Airbnb gehuurd.

We nemen de tolweg omdat we best nog wel wat kilometers moeten overbruggen en dus sneller kunnen rijden en ach we beginnen met 3 euro en dan €5,5 maar vervolgens aan het eind van de rit hebben we €36 betaald. Ik denk dat we nu in het bezit zijn van een stuk weg in Griekenland, er komt waarschijnlijk een plaquette “FlinkonTour heeft dit asfalt gesponsord”.

We gaan maar gauw van de tolweg af en worden door de bergen geleid, het is een prachtige weg met olijfbomen, landbouwgronden en de bergen op de achtergrond.

Onderweg stoppen we bij het gezin die we in Albanië ontmoet hebben en voor een paar dagen een huisje hebben gehuurd in Lagonisi op het schiereiland Halkidiki. Het is heel gezellig om Sandra, Dennis, Wuf en Bloem weer te zien. De zon schijnt uitbundig en we vermaken ons in de baai op loopafstand van het huisje. Het water in de baai is heel helder en de temperatuur is nog prima. We borrelen op hun terras met uitzicht over de haven en hebben een proeverij van de diverse olijfolies. Later ontsteken we de kolen in de stenen buitenkeuken, scharrelen wat eten bij elkaar om erop te roosteren en zitten heerlijk buiten te tafelen. Wel met een dekentje over de benen en jassen aan , maar ja… hoe bijzonder voor 8 december!

BaaiNederlandse familie

Griekenland is goed voor ons geweest, de Grieken zijn vriendelijk maar niet opdringerig.  Het is een land waar van alles is, het fruit hangt aan de bomen en de velden staan vol met gewassen en toch is er crisis. Het gezin waar we bij verbleven kunnen overleven doordat zij varkens en kippen houden, zij olijf- pruimen- kersen- en zelfs walnotenbomen hebben en een groentetuin. Groenten en fruit worden door hun in grote hoeveelheden ingemaakt voor de rest van het jaar.

Op naar Turkije! We zijn al een keer met de jongens naar Istanbul geweest, maar dat is wel 10 jaar geleden. De stad heeft ons toen betoverd, zou zij ons weer zo in de ban hebben?

“Wanderlust en citydust”

Instagram:flinkontour

1. Alex:
    9 december 2019
    σας ευχαριστώ για αυτή την όμορφη ιστορία.
    καλό ταξίδι
    φίλε μου για σένα
  2. Ron en Eveline:
    9 december 2019
    ευχαριστώ τον αγαπητό φίλο μου😘😘
  3. Esther Barendse:
    10 december 2019
    Heerlijk zo een mooie reis.
    Jullie zien er goed uit geniet van het goede leven. Mooie foto’s en lekker eten mmmm
    Tot een volgende keer xx
  4. Monique Molenaar:
    Leuk jullie verslagen te lezen. Veel plezier in Istanbul! Theo en Monique
  5. Tejo Hagen:
    10 december 2019
    Heerlijk verhaal weer. Dol op griekenland
    En nu Turkije!! Ben benieuwd hoe jullie het daar vinden.
  6. Tejo Hagen:
    Καλω ταχιδι
  7. Tejo Hagen:
    Καλό ταξιδι
  8. Hélène:
    10 december 2019
    Weer heerlijk genoten van jullie reisverslag. Goede reis naar Turkije.
  9. Mieke:
    10 december 2019
    Weer genoten van jullie mooie verhalen. Bijzonder de ervaring met workaway !
    Heerlijk om naar Istanbul te gaan en daar de kids te zien !
    Lieve groet
  10. Marijke:
    11 december 2019
    Ahhh heerlijk, weer zo’n mooi reisverhaal!!!! We genieten even met jullie mee.... liefs
  11. Walter:
    19 december 2019
    Prachtig hoor om het zo allemaal te zien en te volgen. Ziet er fantastisch uit! Doe de groetjes aan Erdogan!
  12. Nicoline:
    22 december 2019
    Lieve Eefje, na alle verhuisdrukte, weer genoten van je reisverslag! Veel plezier in Istanbul en heerlijk dat jullie de jongens gaan zien! Geniet! Dikke zoen 😘
  13. Frans:
    22 december 2019
    Hoi Eef en Ron, Wat gaaf en bijzonder jullie verhalen en belevenissen. Inspirerend!!! Ook de foto's prachtig en geven een mooi beeld van jullie avontuur. Ik zit met Nic in een grijs Den Haag in onze nieuwe huis de zondag te vieren. Ook genieten ;-). We wensen jullie hele fijne feestdagen en een gezond, veilig en inspirerend vervolg van jullie reis! Hugs, Frans
  14. Ron en Eveline:
    30 december 2019
    Heerlijk hoor het grote genieten in jullie nieuwe paleisje!