Griekenland

4 december 2019 - Kato Gatzea, Griekenland

Nog maar 2 weken geleden sinds het vorige verslag, maar het lijkt zoveel langer waarschijnlijk doordat we zoveel verschillende dingen hebben gedaan.

Op dinsdag 19 november rijden we Griekenland binnen via de grensovergang Kakavie, we worden welkom geheten door een beambte die eruitziet als Zorba de Griek dus een goede binnenkomer. We reizen door naar Kalambaka om de kloosters van Meteora te bezichtigen, onze mond valt open, wat is dit waanzinnig mooi! Halverwege de 14e eeuw verrezen de eerste kloosters op de toppen, het hoogst gelegen op 623 meter. Op een gegeven moment stonden er 23 kloosters. Met netten aan touwen en houten ladders van soms wel veertig meter lang transporteerden de monniken de benodigde goederen én personen naar boven.

Nu zijn er 6 kloosters die je kan bezichtigen, waaronder de het Drievuldigheidsklooster die gebruikt is als decor voor de Bondfilm "For your Eyes Only." Er loopt een weg naar de kloosters en daarna moet je nog wat trappen omhoog om binnen te komen, soms wel 300 treden. Wij klauteren bij 3 kloosters naar binnen.

MeteoraMeteora kloostersMeteora kloostersMeteora klooster

We passeren een paar keer een waarschuwingsbord pas op voor overstekende beren! Er leven hier ongeveer 100 bruine beren, we waren al blij geweest met het zien van 1, maar helaas we zien er geen.

beren

Macedonië ligt toch wel erg gevoelig bij de Grieken merken wij. Onderweg zien wij een afslag met een stad in Albanië aangegeven en er staat er duidelijk AL bij. Een paar kilometer verder een afslag naar Skopje. En nu wordt er uitsluitend de stad aangegeven en niet dat het in een ander land ligt. Volgens de Grieken is Macedonië een provincie in Griekenland en niet een apart land. Ook de wijziging naar Noord-Macedonië is geen optie.

Ons Workaway adres is in Goumenissa. We worden verwacht bij een gezin met 2 kinderen dat een agrarisch bedrijf runt. De moeder spreekt perfect Nederlands, zij heeft jaren in Breukelen gewoond. De man des huizes spreekt een beetje Engels. Het principe van Workaway is dat je meewerkt met het gezin en daarvoor een slaapplek, eten en cultuur terugkrijgt. Nu zijn we zeer blij dat we ons eigen huisje bij ons hebben en niet in de woonkamer hoeven te slapen. Hoe aardig zij ook zijn, we moeten er niet aan denken in zo'n huishouden wat zo totaal anders is dan we gewend zijn en nu heb ik het heel netjes uitgedrukt, toch?

de familie

Voor het oogsten van de olijven moet het een paar dagen goed weer zijn en de voorspelling is niet al te best. Dus we doen andere klussen, zoals hekken verven en de voortuin opruimen en schoonmaken. Verder verkennen we het dorp, doen een drankje en meer in het plaatselijk café en betalen daarvoor een schijntje. Onze gastheer is zeer ontevreden met de hulp van de EU, alle regels waaraan zij moeten voldoen, alle afspraken waar zij zich aan moeten houden betekent dat zij bijna niets meer overhouden.  Wanneer hij vertelt waar zij een heel jaar van moeten leven bedenk ik dat wij dat budget voor 4 maanden hebben. Veel mensen leven in armoede en de stemming is bedrukt. Het dorp was levendig maar nu zie je niemand meer op straat of in de cafés.

Het ziet er naar uit dat het weer slecht blijft en dan is er niet veel te doen voor ons in hun bedrijf en gaan op aanraden van de familie naar Pella in centraal Macedonië. Dit is de geboortestad van Alexander de Grote,  356 – 323 v.Chr. Hier bezoeken wij het hypermoderne museum wat prachtig is en daarna ook de archeologische vindplaats van het oude Macedonische paleis, 500 jaar v. Chr. Griekenland heeft natuurlijk een rijke cultuur.

Alexander de GroteMuseum PellaMuseum PellaArcheologische vindplaats

Terwijl het met bakken uit de hemel komt rijden we naar de graftombes van Aigai in Vergina, pas in 1977 ontdekt. De graftombes waaronder de dodenkamer van de Philip II, de vader van Alexander de Grote, zijn indrukwekkend. In de twee kamers achter de monumentale gevel werden de bezittingen meegegeven zoals zijn kostbare gouden eikenkrans, zijn wapenuitrusting, zilveren waterkannen en zoveel meer. Het doet mij denken aan de graftombes in de vallei der koningen in Egypte (zonder de hiëroglyfen).

graftombePracht en praalWapen uitrusting

Het is mooi weer, vooruitzichten zijn  zonnig en droog, dus gaan we de olijven oogsten. Dit doe je met een soort van harkjes, je kamt (niet zachtzinnig) de olijven uit de boom. Ook zijn er elektrische borstels op lange stelen die door twee jonge mannen bediend worden om de kruin schoon te vegen. Onder de bomen leg je netten zodat je makkelijk de olijven kunt opvangen en in zakken kan gieten. Heerlijk om zo buiten bezig te zijn en ’s avonds fysiek moe te zijn. Op de tweede dag kunnen de zakken olijven aan het eind van de middag naar de perser. Uiteindelijk hebben we 1400 kilo olijven geoogst en is er 230 liter olijfolie.

We krijgen 5 liter mee voor thuis, echte verse groene olijfolie, wat een feest.

Olijven kammenRon schudt de zakken leegOp de lopende band

OlijvenpersolijvenOlijfolie"onze" olijfolie

Er staat nog een grote klus op het programma. Hekken plaatsen om hun varkens binnen de omheining te houden omdat ze alles omploegen en kapot maken. Hiervoor moet eerst een bamboebos en een aantal acasiabomen worden gekapt en verbrand. Dienen gaten voor de palen gemaakt, cementpalen geplaatst, prikkeldraad gespannen en een deur in cement gezet te worden. Hier zijn we drie volle dagen mee bezig, zwaar werk maar het geeft veel voldoening wanneer het dan klaar is. We eten een feestmaal vergezeld met heel veel wijn en zo sluiten we onze Workaway op een goede manier af.

Klussenvuurtje stokenWork outZwaar werk?

Klussen

Op het moment staan we op het strand bij Pilion broodnodig vakantie te houden ;-)

Plekje aan zeezonsondergang

"we nemen vandaag een slipperdag"

(Meer foto's vind je in de albums)

instagram: flinkontour

1. Siebrand:
    hoi Eveline en Ron,
    Wat een leuke ervaringen weer om te lezen van jullie. wat kun je toch fantastische dingen doen zon onderweg en bij een gezin in Griekenland helpen en de handen uit de mouwen steken. De foto's geven weer dat jullie echt genieten!
    Veel plezier weer en groeten van Siebrand
    , Wij zitten hier in NL in Sint sferen....
  2. Ron en Eveline:
    Hoi Sieb,
    Jij gelooft toch niet meer in de Sint? Nu zal je inmiddels wel in Kerst sfeer zijn. Groeten uit randje Griekenland/Turkije.
  3. Janneke ‘t Hart-de Leeuw:
    4 december 2019
    Te grappig, dat ik vandaag aan jullie dacht en nu net het reisverslag zie. Jullie hebben goed de handen uit de mouwen gestoken zeg. Nu genieten van welverdiende "slipperdagen", dan vieren wij wel Sint. 💌
  4. Ron en Eveline:
    5 december 2019
    Was het een heerlijk avondje?
  5. Hélène:
    4 december 2019
    Wat hebben jullie hard gewerkt. Maar t lijkt mij mooi om zo te zien hoe olijven worden geperst. Aardig dat jullie 5 liter meekregen. Weer mooie foto’s op cultureel gebied en wat voor werk jullie hebben gedaan. Goede reis en geniet van de slipperdagen.
  6. Ron en Eveline:
    5 december 2019
    Dank je Helene weer voor het meereizen.
  7. Alex:
    5 december 2019
    Lieverds, vanaf nu geniet ik voor 2 van jullie verhalen. Fijn dat jullie zo genoten hebben in mijn vaderland. Liefs van ons
  8. Ron en Eveline:
    5 december 2019
    ❤️❤️❤️ Eigenlijk voor 3 want je moeder genoot dubbel als mijn trouwste blog fan. Knuf 😘
  9. Leo van Rutten:
    5 december 2019
    Met veel plezier weer gelezen!
  10. Ron en Eveline:
    Ah leuk Leo!
  11. Andrew:
    5 december 2019
    Zo mooi om jullie reis te volgen! Zijn we er toch een beetje bij. Have fun! Liefs de Teunisjes
  12. Ron en Eveline:
    🙋‍♀️🙋‍♂️
  13. Tejo Hagen:
    5 december 2019
    Geweldig zoals jullie het doen in Griekenland.....dat workaway is heel goed. Zo leer je de cultuur en mensen spelenderwijs en werkendewijs kennen.....mooi verhaal.
  14. Ron en Eveline:
    5 december 2019
    Is een aanrader zo’n workaway ervaring, iets voor jullie?
  15. Tejo Hagen:
    5 december 2019
    Ja, als we zo lang weg gaan is het heel interessant.
  16. Miek Poppes:
    6 december 2019
    Mooi verhaal en een bijzondere werk ervaring!! Ooit eens drie weken rondgereisd door Griekenland,
    Wat een prachtig land!! Lekker genieten daar van het mooie weer☀️ Hier is het koud brrr.
    Knuffel uit Loosdrecht 😘
  17. Ron en Eveline:
    7 december 2019
    Knuf terug lieve Miek😘
  18. Rieneke van Proosdij:
    6 december 2019
    Lieve Eef en Ron, wat een prachtig verhaal weer. Wat een leuke ervaring om bij dit Griekse gezin aan de slag te gaan en......nu weten jullie precies van de hoed en de rand hoe olijfolie te maken. Zoals jullie weten haal ik altijd de olie bij Italiaanse vrienden en daar gaat het precies zo toe zoals jullie nu hebben meegemaakt. We genieten van jullie reisverslagen en kijken nu al uit naar het volgende. Weer veel plezier!
  19. Ron en Eveline:
    7 december 2019
    Heb nog eens een blik via jou van de Italiaanse olie gehad! Wij vonden het zeker leuk om eens het proces mee te maken. Liefs X