From Russia with love

18 september 2019 - Sint Petersburg, Rusland

Eindelijk is het dan daar, de gevreesde grensovergang naar Rusland. Wij hebben een multi entry visum omdat we komend jaar wel drie keer Rusland ingaan. Maar ja het kan alsnog zijn dat ons de toegang ontzegd wordt. Voor de grens nog maar even checken wat we niet mee mogen nemen. Groente en fruit mag het land niet in en niet meer dan 3 liter alcohol. Nu zullen niet veel mensen dit gaan smokkelen vanaf Finland omdat het in Rusland beduidend goedkoper is. Verder kijk ik onze medicijnvoorraad nog even na op morfine-achtige preparaten (we hebben namelijk wel een paar hele sterke pijnkillers bij ons). Vol goede moed (Ron) rijden we Finland uit (gaat snel) en gaan in de rij staan voor Rusland in. Nu ben ik als 17 jarige met een jongerenreis (niet van de eo ;-) 4 weken door de Oostbloklanden gereisd, stel je voor toen stond de muur nog in Berlijn en heette St Petersburg nog Leningrad. Die naamsverandering was pas in 1991 hoor. Toen ben ik ook in Rusland geweest en herinner ik mij de zeer spannende grensovergangen. Dat verklaart vast de knoop in mijn maag. Er staat een lange rij met auto's en zo nu en dan schuift die rij een beetje op, tot we 3 uur later dan echt bij de grens onze paspoorten kunnen laten zien en de papieren van de auto in orde kunnen maken. Dat gaat nog niet zo snel, maar de douanebeambte is erg aardig en helpt ons met een lach door de procedure heen. Dan komt het moment dat de douane de wagen gaan doorzoeken. Ik zwaai van binnen de deur open en nodig de douanier uit erin te stappen (zonder trap..) met alleen een voettreetje en een handgreep en die stap is 85 cm hoog. Hij keek ernaar en wuifde dat we door konden rijden, was vast bang dat hij uit zijn broek zou scheuren, haha. Dat was een makkie. In totaal waren we in 4,5 uur dan daadwerkelijk in Rusland en gaan meteen tanken, wat een genot voor 66 cent per liter!!!!

grensoverganggrensovergang eerste loket in Rusland

Het wordt al laat wanneer we Sint Petersburg inrijden en makkelijk is het niet zonder navigatiesysteem, zonder Google maps en zonder internet. Niets werkt hier meer, kan je het je voorstellen? En dat Russische schrift, er is geen chocola van te maken. Gelukkig heb ik nog gps signaal op maps.me en zo lukt het ons toch de parkeerplek achter een hotel te vinden om onze basecamp neer te zetten. Zo hebben we onze wagen genoemd, basecamp, dekt goed de lading.

De volgende dag nemen we een Uber naar het centrum en gaan meteen naar de Hermitage. Ook zoiets waar we al jaren naar uitkijken en dan is het zover, we gaan het met eigen ogen zien. Voor 2 dagen hebben we kaarten besteld maar al gauw blijkt dat je er wel weken kan doorbrengen. Wat een museum, wat een collectie. Alle oude meesters hangen er zoals Leonardo da Vinci,  Michelangelo, Rembrandt (wel 20 schilderijen!), Velazquez en teveel om op te noemen.  Kunstvoorwerpen uit de oud-Griekse, oud Romeinse tijd, archeologische vondsten uit Oost-Europa en Siberië. Je kan er uren (ver)dwalen.

Leonardo da VinciHermitageHermitagehermitage

In die twee dagen krijgen we de tip om naar de General Staff Building te gaan, ook onderdeel van de Hermitage maar een gebouw aan de overkant van het plein. Hier hangen schilderijen uit eind 19e, begin 20e eeuw van schilders zoals Monet, Renoir, Cezanne, Matisse, Picasso, van Gogh , Kandisky, Picasso, Degas, Gauguin en nog veel meer.  Wat een collectie, we liepen verwonderd en ontroerd van deze prachtige kunst door de zalen.

RodinMatisseRenoirGaugainDegas

Natuurlijk behoorlijk wat stappen gezet in Sint Petersburg en heel veel kerken van buiten en sommige ook van binnen gezien. Een prachtige stad met een rijke geschiedenis, met dure merkwinkels, honderdduizend soorten Matroesjka's, met aardige mensen en snelle coureurs in het verkeer.

Sint Petersburg Savior on the spilled bloodKerkHermitageplafond

Ron jarigWe vieren Ron zijn verjaardag in Sint Petersburg.

We nemen deel aan de Free Guide tour die je in elke stad wel kan vinden. Het is een bedreven gids die veel verhalen vertelt vanuit haar eigen omgeving zodat je een beetje een inkijk krijgt in een Russisch gezin. Zij heeft ons ook een lijst gegeven van typische Russische gerechten en waar je dit kan eten. Mocht je naar Sint Petersburg gaan laat het even weten, dan stuur ik het je toe.

Onze Russische maaltijden bestaan uit Borsjtsj, verschillende Russische salade's, dumplings en natuurlijk diverse wodka's! We begrijpen wel waarom de Russen zo graag Wodka drinken, het is hier in Rusland koud en nat en wij gaan ook twijfelen om na ons kopje koffie 's - ochtends meteen maar over te gaan op de wodka! Het zorgt voor een warm lijf en goed gemoed.

Borsjtsjdumplingsdiverse wodka's

Tot ziens Rusland, graag tot de volgende keer.

"Blijf je verwonderen, het leidt ergens toe"

Je kan je inschrijven voor de nieuwsbrief onderaan deze pagina. En op Instagram plaatst Ron regelmatig een update; flinkontour. Leuk dat je meereist.

1. Rieneke van Proosdij:
    19 september 2019
    Leuk verhaal weer Eef! Slimmerd ben je om de entree van jullie basecamp wat te bemoeilijken.....
  2. Ron en Eveline:
    21 september 2019
    Ja Rien, hoop dat het blijft lukken bij de moeilijke grensovergangen. We zullen het meemaken
  3. Anne:
    19 september 2019
    Spannend beschreven Eef, die grensovergang! Ik geniet ook van de prachtige foto's en Ron nog van harte gefeliciteerd. XX
  4. Ron en Eveline:
    Dank Anne😘
  5. Jos:
    19 september 2019
    Wat een gave verhalen. Mijn/onze dank daar voor. Ook voor is het genieten (dan wel op afstand). Erg goed geschreven en makkelijk te lezen. Ga zo door met jullie mooie en spannende reizen. Ik kijk er naar uit.
  6. Ron en Eveline:
    21 september 2019
    Bedankt! Leuk dat jullie meereizen.
  7. Hélène:
    19 september 2019
    Wat mooi zoals je het beschrijft. Ik krijg een beetje idee hoe t leven daar is. Wat zijn er weer mooie foto’s gemaakt. Zelf heb ik geen Instagram, maar ik geniet zo al van je nieuwsbrief.
    Veel plezier in Rusland.
  8. Ron en Eveline:
    Dank je weer Hélène!
  9. Janneke ‘t Hart-de Leeuw:
    20 september 2019
    Leuk, al weer zo snel een nieuw reisverslag met schitterende foto's. Fijn, dat de grensovergang uiteindelijk goed verliep. Ik herinner mij ook pittige controles, toen ik op mijn 13e naar het Oostblok ging, heeeeel lang geleden.

Fijne reis weer voor jullie. Genieten wij hier nog even in Umbrië. 😎
  10. Ron en Eveline:
    21 september 2019
    Goh dacht dat ik de enige jeugdige was die zo gek was om in die jaren naar het Oostblok af te reizen voor vakantie🤪
  11. Lucia:
    20 september 2019
    Ron gefeliciteerd nog met je verjaardag! Wat bijzonder om het in Sint Petersburg te vieren. Weer super om jullie leuke en spannende reisverhalen te lezen en we genieten steeds mee. Heb trots de beren 🐻 foto’s van jullie aan diverse vrienden laten zien! Lekker wodka ook met jus d'orange, 😋 geniet fijn in Rusland 🙋‍♀️ 🙋‍♂️
  12. Ron en Eveline:
    21 september 2019
    Haha leuk dat jullie zo meeleven! Xx
  13. Jolanthe:
    20 september 2019
    Basecamp , Top naam , organisch ontstaan ;-)
    En ehhh door jullie groeit mijn reis-bucketlist .. kappen nu , oh nee jullie zijn net begonnen ..
  14. Ron en Eveline:
    21 september 2019
    Ja goed he die naam?! Heb jij nog een bucketlist, Jol? Volgens mij heb je dit jaar weer heel veel afgevinkt😉
  15. Annemieke:
    Alsnog van harte Ron! Memorabele verjaardag! X
  16. Ron en Eveline:
    Dank je Annemieke! X
  17. Anoushka van zijl:
    21 september 2019
    Spannend hoor! Ik ben om, wil ook naar de Hermitage :)
  18. Ron en Eveline:
    Jaaaa zeker doen!
  19. Siebrand:
    21 september 2019
    mooi verhaal...zou ik ook nog wel een keer willen bezoeken...de hermitage...lijkt me inderdaad een walhalla van kunst!
    veel plezier !
  20. Ron en Eveline:
    Ik zeg doen!
  21. Giselle:
    27 september 2019
    Waren al die flessen wijn dan al op voor de grens? Of was daarom de entree zo hoog? Ik heb weer mee genoten!
  22. Ron en Eveline:
    28 september 2019
    Haha, nooit genoeg flessen blijkt wel. Jullie fles was in Denemarken al soldaat gemaakt, lekker! X