Gas eraf

20 september 2019 - Narva, Estland

Estland komen we binnen via Narva, het is een vriendelijk grensplaatsje. We nemen een kijkje in de Hermansburcht gelegen aan de gelijknamige rivier de Narva.

NarvaNarva

De grens loopt hier precies doorheen. Wanneer we naar de overkant kijken zien we het fort Ivangorod in Rusland. Hier zijn we de avond ervoor de grens overgekomen zonder noemenswaardige gebeurtenissen of nou ja een kleintje. Ron stopt de Basecamp voor de slagboom bij de douane, er stond verder geen ander verkeer. Hierop stapt een Estlandse beambte haar hok uit en beent op ons af en vraagt ons wat we nou helemaal aan het doen waren, we stonden *@# op een busbaan!!! Ron moest achteruit en op de baan gaan staan voor de auto’s alvorens de slagboom omhoog ging en we mochten doorrijden naar haar hok.

Na Narva bekeken te hebben, de nacht doorgebracht in een park gaan we op pad naar Tallinn. We zijn ongeveer 65 kilometer verder wanneer opeens het gaspedaal niets meer doet. Ron kan nog net de Basecamp langs de kant manoeuvreren, gelukkig op een toerit langs de grote weg. Ron gaat eens kijken onder de motorkap en de gaskabel blijkt gebroken te zijn. Nu zijn we lid van de ANWB wegenwacht en die komt hier ook gelukkig (niet in het gele autootje zelf aangesjeesd maar hebben dan hun mannetje of vrouwtje ter plaatse;). Voordat we die kunnen inschakelen stopt er een politiewagen en een zeer leuke politieagent stapt uit, type Starsky, en gaat meteen eens bellen met een monteur. Hij wacht met ons tot deze arriveert met oplegger. Onze Starsky is ook meteen onze tolk want de monteur is een Rus en spreekt geen enkel woordje Engels en wij geen Russisch. Het blijkt dat er een kabel uit Tallinn moet komen, en er wordt gebeld met de garage daar. Helaas hebben ze de kabel daar ook niet, zou dan besteld moeten worden. De monteur kijkt bedenkelijk en zegt zijn best te doen om wat zelf in elkaar te flansen. Basecamp wordt op de oplegger getrokken en er meteen ook weer afgehaald, hij is te zwaar. Dan maar erachter en zo gaan we op pad, na uitgezwaaid te zijn door Starsky, naar een garage denken wij. We komen uit bij de winkel van Malle Pietje en dan in de buitenlucht. Er staan honderden auto’s rijp voor de sloop. De monteur gaat in de auto’s op zoek naar een kabel, dat is nog niet zo 1,2,3, gevonden. Wij lunchen ondertussen op ons gemakje, lezen een boek en jawel opeens horen we de motor aanslaan en werkt het gaspedaal weer! De schade bedraagt €70, we geven hem een fooi en een fles wodka en plankgas rijden we weer richting Tallinn. Al met al 4 uur later maar met een goed gevoel dat dit makkelijk opgelost is.

PechPechGarage

“Home is where you park it”

Ons volgende blog gaat over de Baltische staten, reis je weer mee?

1. Anne:
    3 oktober 2019
    Hahaha best een goed verhaal Eef maar waar is die foto van Starsky dan.....
  2. Ron en Eveline:
    4 oktober 2019
    Ik had stiekem een foto gemaakt vanachter de camp maar later zag ik dat Ron ervoor stond😚 Maar je weet vast nog wel hoe starksky eruit zag, dus zo dus😉
  3. Hans van proosdij:
    3 oktober 2019
    Dat is mooi opgelost ! Tegen zulke defecten kan je jezelf echt niet vooraf wapenen. Deze kabel gaat vast minstens drie jaar mee :-)
  4. Ron en Eveline:
    4 oktober 2019
    Daar gaan we wel vanuit Hans!
  5. Hélène:
    3 oktober 2019
    Goh, wat een belevenis . Eerst bij de grens dat je weer terug moest rijden naar de gewone baan. En dan de pech met de camper. Geinig dat Starsky er aan kwam. Maar wat een geluk dat t gerepareerd kon worden. Goede reis.
  6. Ron en Eveline:
    4 oktober 2019
    Liefs vanaf de grensovergang naar Kaliningrad, we staan in de juiste baan. So far, so good😉
  7. Rob Dekker:
    3 oktober 2019
    Voor de volgende keer. Gewoon een dun ijzerdraadje door de buitenkabel schuiven. Eerst aan de brandstofpomp vast maken en vervolgens bij het gaspedaal er met een slag omheen slaan. Zo zijn wij een vanuit Joegoslavië naar huis terug gereden (maar dat was met een Land Rover ;)
  8. Ron en Eveline:
    4 oktober 2019
    Goede tip Rob, hoop echter dat we hem niet hoeven te gebruiken komende jaren.
  9. Rita van Venetië:
    17 oktober 2019
    Wat een verhaal!! Jammer van die foto van Starsky😄
  10. Ron en Eveline:
    18 oktober 2019
    Ja echt hè?! Gelukkig heb ik hem nog op mijn netvlies😍