Kaliningrad en stukje Polen

10 oktober 2019 - Lódz, Polen

We zijn stadmoe, hier sloot ik het laatste blog mee af, toch hebben we nog een grote stad bezocht namelijk Kaliningrad, Russische enclave aan de Oostzee. We hadden er al langer oren naar maar je moet soms keuzes maken en hadden ons erbij neergelegd hier geen tijd voor te hebben. Toen wij van Nederlanders begrepen dat Warschau tegenviel konden we dit met een gerust hart skippen en als de sodeju naar dat stukje Rusland in Europa. We weten nu als volleerde Ruslandgangers wat we bij de grens moeten invullen en zijn binnen 2 uur de grens over.

Kaliningrad, hiervoor Königsberg, ligt ingesloten tussen Polen en Litouwen. Het is een heerlijk levendige stad zonder toeristen! Dat uit zich dan ook in menukaarten in het cyrillisch schrift dus niet te lezen en er zijn geen menukaarten voorhanden in het Engels. Het kopen van tickets voor meerdere musea tegelijk geeft problemen, gelukkig stond er een Russisch stel achter ons die in Duitsland woont en zodoende konden zij tolken. De boottocht ging wat bezienswaardigheden betreft volledig aan ons voorbij. Alleen in het hotel waar wij op de parkeerplaats bivakkeren spreken zij Engels.  Toch voelt het echter zonder toeristen.

Koningsbergen werd gesticht in 1255, toen nog Oost Pruissen. In de tweede wereldoorlog vestigde Hitler hier zijn militaire hoofdkwartier en in augustus 1944 werd de historische binnenstad grotendeels verwoest door bombardementen van de geallieerden. Op 6 april 1945 is deze stad ingelijfd in de toenmalige Sovjet Unie.

De filosoof Emanuel Kant heeft hier zijn hele leven gewoond.

Immanuel Kant filosoofHier staan wijZie je ons staan?

Bezoeken het Wereld Oceaan Museum, hier wordt onderzoek gedaan naar de onderwaterwereld en het leven in en op de oceanen.

De haven van Kaliningrad is de enige ijsvrije haven van Rusland en vormt de thuishaven van de Baltische vloot. Deze bekijken we per boot natuurlijk.

HavenBoottocht

Duitse vakwerkhuizen zijn nieuw gebouwd, er staat een prachtige synagoge, op het plein van de overwinning staat de Christus verlossers kathedraal en we zien huizen met typisch Nederlandse gevels. Duitse vakwerkhuizenChristus verlosserkathedraalSynagoogHollandse gevels

Het huis van de Sovjets is een beeldbepalend gebouw in de stad en is typisch een voorbeeld uit de sovjetperiode. Door constructieproblemen heeft de bouw lang stilgelegen en is uiteindelijk nooit afgebouwd.

House of SovjetsHouse of Sovjets

Rusland uit gaat snel, Polen in duurt best lang en is lastig door de taalbarrière. Het lukt ons ook niet met Duits. Vervolgens heeft Ron ergens gelezen dat er voor wagens zwaarder dan 3,5 ton een tolkastje nodig is. Het is een hele kluif om de juffrouw van het kastje te overtuigen dat we er een willen huren. En hoe nu verder is nog onduidelijker. Afijn we rijden ermee rond en hij piept zo af en toe vrolijk. Voordat we Polen verlaten leveren we hem weer in.

We staan 2 dagen in de natuur, het is koud maar het zonnetje schijnt en we maken een wandeling.

In Lodz komt het met bakken uit de hemel en gewapend met plu gaan we de stad door. Veel fotos maken we niet, daar is het weer niet naar. We komen Arhur Rubenstein tegen, de grote pianist die hier geboren is. Ik weet nog dat mijn ouders naar een concert van hem gingen en ik best jaloers was, dat wilde ik ook en nu sta ik oog in oog met hem in zijn geboortestad.

Arthur RubensteinArthur Rubenstein

De winkelstraat van Lodz is Piotrkowska en er staan veel art-nouveau huizen. We nemen een kijkje in Manufaktura, dat was de grootste textielfabriek van de 19de eeuw en is nu een winkelcentrum. Interessant van buiten, echter binnen komen we weer alle bekende winkelketens tegen die we in alle landen tegenkomen. Weinig nieuws onder de zon die nog steeds niet schijnt en vanwege dit slechte weer gaan we ook niet alle 122 muurschilderingen af die de stad rijk is.

Piotrkowska winkelstraatPiotrkowska winkelstraatMuurschildering

In Krakau gaan we onze oudste zoon met vriendin ontmoeten en zullen we slapen in een appartement in de stad. Best gek, zullen onze basecamp moeten achterlaten voor een paar dagen en in een appartement wonen. Heerlijk om met hen een stukje reis te delen, boffers zijn we.

De weersvoorspelling is fantastisch voor komende week, 20 graden en meer, we vinden ook dat we dat verdiend hebben na alle regen en zelfs nachten van rond het vriespunt.

Volgend blog gaat vast geheel over Krakau.

“Home is where we park it”

1. Jolanthe:
    10 oktober 2019
    Wat n leuke woordspelingen weer Eef, ik kijk nu al uit naar het boek wat jullie gaan publiceren ;-)
  2. Ron en Eveline:
    10 oktober 2019
    🤪nou dan kan je lang wachten🤣😘
  3. Marion:
    Ha Ron en Evelien,
    Wat geweldig leuk om jullie op deze manier te volgen. Ik geniet elke keer weer van jullie verhalen en kan niet wachten op de volgende aflevering. Liefs
  4. Ron en Eveline:
    10 oktober 2019
    Ah leuk Marion dat je ons volgt. Liefs terug!
  5. Lutgard en Tejo:
    10 oktober 2019
    Hi wereldreizigers, wij zijn die nederlanders die vonden dat je Warschau kon overslaan. Leuk jullie verhaal van Kaliningrad. Goed besluit geweest. Wij zijn inmiddels via Dantzig (prachtige stad) Rostock en Lübeck in Hamburg beland.
  6. Ron en Eveline:
    10 oktober 2019
    Ha leuk ! Was gezellig zo even een ontmoeting, had echter langer mogen duren. Hebben jullie nog lekker genoten van de wellness? Veel plezier in Hamburg en succes met de (terug)reis
  7. Janneke ‘t Hart-de Leeuw:
    10 oktober 2019
    Leuk weer dit reisverslag en ik geniet van alle foto's. Veel plezier met jullie oudste zoon en vriendin. Wij zijn solidair, wat het weer betreft! ☺️
  8. Rieneke van Proosdij:
    10 oktober 2019
    Ach Eef, wat leuk toch om over jullie reisbelevenissen te lezen. Smaakt naar meer!
  9. Tejo Hagen:
    10 oktober 2019
    Het was heerlijk in de wellness. Echt iets wat we zeker moesten doen, he Ron. Ben benieuwd naar jullie verderr reisverslagen. Wij gaan zaterdag al weer naar Amsterdam. Maar jullie hebben nog wat voor de boeg.
  10. Ron en Eveline:
    26 oktober 2019
    Ron: Hoi Tejo. Op jouw aanraden hebben wij de Stamhouder van Alexander Munninghoff gelezen. Erg mooi boek en leuk/herkenbaar over Den Haag en Voorburg
  11. Hans & Anja:
    10 oktober 2019
    Hi Eveline en Ron. Begrijp ik het nu goed dat je naar het Westen rijdt in plaats van het Oosten? Verstandig want de Stanlanden, Mongolië en het grootste deel van Rusland duiken nu de winter in.fijne reis verder, we blijven volgen. En ja, we zien je basecamp staan. Zonnige groet!
  12. Ron en Eveline:
    17 oktober 2019
    Ja goed begrepen Hans en Anja. Ik wilde pas weg na afronding van het schooljaar en de consequentie daarvan is dat we voor veel landen in het verkeerde jaargetijde zijn. We gaan dus in het voorjaar naar de jouw genoemde landen. Ach rustig aan, we overwinteren in Turkije. Groetjes terug!
  13. Hélène:
    11 oktober 2019
    Wat een mooie foto’s en ik zie jullie basecamp staan vlak naast een apart monument. Warschau vond ik kil. Het enige wat ik kan herinneren is dat wij (een groep) een paleis hebben bezocht en de plak hebben gezien waar t voormalige ghetto was. Daar kon men een plattegrond van bekijken.

Krakau lijkt mij zeer interessant en ook mooi. Ik kijk er naar uit om de foto’s te zien en beschrijvingen te lezen. Heel veel plezier en een fijne tijd toegewenst met jullie zoon en zijn vriendin.
  14. Ron en Eveline:
    17 oktober 2019
    Ja er is niet veel bijzonders meer te zien in Warschau wat jij al zegt. In Krakau was dat zeker wel het geval. Dank je weer voor je lieve reactie!
  15. Jappie de belg op zijn kleine rode motor:
    12 oktober 2019
    Super bezig!! Leuk om te volgen.. ik herinner mij dat ik dacht ai ai weer Hollanders met een camper :D maar blij dat ik een avond van jullie reis heb kunnen meegenieten ;) kijk uit naar het volgende verslag!!
  16. Ron en Eveline:
    17 oktober 2019
    Haha, je had helemaal gelijk, daar heb je weer Hollanders met een camper🤪 Jij bent ook goed bezig toch! Hoe gaat het met Huskeys verzorgen? Veel plezier Japie de Belg op de kleine rode motor!
  17. Nels:
    13 oktober 2019
    House of Soviets and Kaliningrad look great!
  18. Ron en Eveline:
    17 oktober 2019
    Yes we found Kaliningrad great !
  19. Frank van der Schooot:
    15 oktober 2019
    Hi E & R !
    Heerlijk over jullie avonturen te lezen !
    Koningsbergen ... Victor onze oud voorzitter z’n familie kwam daar oorspronkelijk vandaan , geloof ik .
    Vicky Leandros zingt prachtig over Lodz ! Spotify haar maar ! Be safe Guys ! Frank
  20. Ron en Eveline:
    18 oktober 2019
    Ja Koningsbergen, ik droom nog wel eens van hem als ik wat zwaar getafeld heb🤪
    Vicky ga ik zeker opzoeken, nooit van dat nummer gehoord!
  21. Jappie de belg op zijn kleine rode motor:
    17 oktober 2019
    Ik mag inderdaad niet klagen. het is een heerlijk leventje hier in Estland. Het is fijn om even terug een veilige "thuishaven" te hebben na drie maanden van zwerven. Ik leer veel en ervaar veel nieuwe dingen dus laat het zo maar even lopen. In april zet ik de reis verder en wie weet kom ik jullie nog eens tegen. Mogelijks gaat de route ook wel meer nazr het oosten gaan ;) Tokyo is mij iets te veel van het goede, maar richting Mongolië rijden zie ik nog wel zitten ;) ik hou alvast jullie pagina in de gaten!! ;) Jullie doen heel wat leuke dingen onderweg dus er zullen nog leuke tips bij zitten ;)
  22. Tejo Hagen:
    27 oktober 2019
    Leuk om te horen dat jullie de stamhouder hebben gelezen. En het konden waarderen. Ben nu bezig in Grand Hotel Europa, maar dat hebben jullie allang uit......
  23. Ron en Eveline:
    27 oktober 2019
    Ron: Ik heb boek direct gedownload en ga hem ook lezen. Ben erg benieuwd.
  24. Tejo Hagen:
    Mooi, ik geniet ervan.