Een groot openluchtmuseum

4 oktober 2020 - Kijkduin, Nederland

Denkend aan Holland zie ik brede rivieren
Traag door oneindig laagland gaan...                 Gedicht van H. Marsman

In 6,5 dag fietsen we 510 kilometer met een gemiddelde snelheid van 17/18 kilometer

De start is in Dronten omdat we daar bij Jan Brinkman Fietsen van die prachtige fietsen kunnen huren, merk Santos. Dit is een Nederlands merk en echt de crème de la crème onder de vakantiefietsen. We zetten de camper voor de deur en worden goed geholpen door Jan, zelf een fervent lange afstandsfietser.

Dag 1 62,3 kilometer Dronten - Naarden Temperatuur 20 graden.

We gaan op padOnze bepakking voor deze week
De eerste dag rijden we door Lelystad, Almere en rijden zo Naarden in. Lange tijd trappen we door het natuurgebied Oostvaardersplassen. Deze dag halen we een gemiddelde van 20,3 per uur. Zo dat gaat goed, dat gaat makkelijk. We kunnen dus wel grotere afstanden aan, makkie zeggen we.

Overnachten doen we bij een jachthaven op een grasveld naast de boten. Er staat een bbq en we gaan  vlees halen in het dorp om erop te leggen. Voor het eerst zetten we onze tent op en rollen de (geleende) matjes uit. Tent is gelukkig heel gebruiksvriendelijk en binnen 10 minuten staat de tent zelfs met scheerlijnen, zijn de matjes uitgerold, de slaapzakken aan elkaar geritst, staan de tassen binnen en zitten wij buiten aan een zeer verdiende rode wijn.

Eerste nachtBbq in de jachthaven
Dag 2  89,18 kilometer gemiddeld 17,5   Naarden - Lexmond Temperatuur 22 graden

Het is in de nacht echt wel koud en 's-ochtends is het nog niet makkelijk om je tent uit te komen. Het is een graad of 5/6 zo vroeg op de dag. Gelukkig wordt het later op de dag weer stralend weer. Deze dag fietsen we een groot gedeelte van de LF Zuiderzeeroute. We fietsen door Naardenvesting, Huizen, Gooise Meren, naar Eemnes.  Het is prachtig en het fietsen gaat nog steeds lekker. We kunnen de wereld aan zo voelt het, halen zelfs elektrische fietsen in. Eigenlijk voel ik mij onoverwinnelijk totdat ....we worden ingehaald door een jongen op een postcode loterij fiets met een krat bier voorop. Oeps dat doet zeer. Een hele toon lager zingen we.

NaardenvestingPoort Naarden VestingHotel in de kalktorensHaven van HuizenHuizen
Al verder fietsend doen we Baarn aan. Rijden door naar de Vuursche Dreef in Hollandsche Rading, heel bekend gebied voor ons zo dicht bij Loosdrecht. Het blijft een fantastisch mooie omgeving. Verder via Maartensdijk en Groenekan en dwars door Utrecht (samen met de 300.000 andere fietsers), Vianen en eindelijk is daar onze (gelukkig niet laatste) rustplaats Lexmond. Ondanks dat we altijd ergens koffie drinken en uitgebreid picknicken en uitrusten, zijn het best veel kilometers en zijn blij dat we het lijf mogen laten rusten.

Kasteel GroeneveldLekpoort in Vianen
We slapen in Lexmond op een kleine camping maar we hebben ook een klein tentje dus dat past precies.

Nacht 2Uitkijkend vanuit ons tentje

Dag 3 72,11 kilometer Lexmond - Berlicum 16,2 kilometer gemiddeld. Temperatuur 24 graden

Het land van Maas en Waal.

Deze dag komen we door Hei en Boeicop, Leerdam, Asperen, Aalst, Heusden, Den Bosch om uiteindelijk in Blericum voor de nacht te belanden. Het is niet eens zo ver, maar man oh man, of eigenlijk vrouw oh vrouw, wat heb ik een zadelpijn (en ander damesleed).

Bij de boer op de koffieDen BoschTussenstop
Tussen Aalst en Veen gaan we weer met zo'n mooi pontje over. Ook vandaag weer een fenomenale mooie tocht, we kijken onze ogen uit.

Schipper mag ik overvarenAalst-Veen pont

Die avond bivakkeren wij op een camping met een zwembad en nemen we een duik. Ons tentje staat op een veldje tussen de motorclubleden die daar een feest hebben. Ze zien eruit of je beter geen ruzie met hen kan maken, maar zijn bij nader inzien alleraardigst. We kruipen onder de wol terwijl het feest in de schuur op de achtergrond hoorbaar is. Wanneer ik die nacht even wakker word hoor ik ze echt proberend zachtjes te doen in het donker al struikelend en giechelend. Lijkt ons wel met het vriendenclubje.

Dag 4 97,6 kilometer  Berlicum -  Milligen aan de Rijn Temperatuur 24  graden

Het land van Maas en Waal waarbij we door Alphen, Oijen, Appeltern, Megen, Ravestein, oGrave, Linde, Cuyck, Mook, scheuren. Nou ja scheuren, de eerste van de 7 heuvelen is echt steil en ik zie er als een berg tegenop. Dus op een gegeven moment stap ik af en wil met de fiets aan de hand omhoog lopen. Geen goed plan. Zo'n zwaar beladen fiets merk je niet als je trapt, maar zodra je probeert dit gewicht naar boven te duwen val je bijna naar beneden. Dan toch maar weer opstappen en in versnelling 1 rondtrappen. Pfffffff.

De plaatsen Grave en Cuyck hebben we in augustus al verkend met de fiets, blijft meer dan prachtig deze omgeving.

De laatste 10 kilometer zijn zwaar, eigenlijk was deze tocht meer dan 120 kilometer (wie heeft dat bedacht?!) maar we snijden wat af en komen eind van de middag aan op camping Zeelandse hof op een enorm groot weiland waar we bijna in verdrinken.

Camping Zeelandsche HofPrachtig landhuis van de eigenaarUitzicht vanuit de tent ‘s morgens vroeg

We zorgen dagelijks voordat we op onze slaapplaats arriveren boodschappen gedaan te hebben, zodat we na de borrel kunnen koken en eten. Het koelt in de avond behoorlijk af en gaan op tijd onder de wol, ofwel in de slaapzak.

Dag 5 Milligen aan de Rijn naar Voorst 77,52 Temperatuur 26 graden

Deze dag gaan we met meerdere pontjes over, schipper mag ik overvaren? Een greep van de dorpen en steden waar we vandaag doorheen komen; Pannerden, Zevenaar, Duiven, Doesburg en Zutphen.

‘s-GravenhofZutphenStadsmuurDoesburgLangs de IjsselLangs de IjsselHet veer Prachtig gedicht
Prachtig gedicht over de IJssel

Camping de Haverkamp is een natuurcamping, wat we niet weten is dat je daar lid van moet zijn. Gelukkig mogen we blijven. Plekken zijn ruimer, indeling is speelser en er is veel groen. Het is er prachtig en stil. Echter we zijn nog niet geïnstalleerd of de trein, ja de stoptrein Apeldoorn-Zutphen, komt praktisch over de camping voorbij!!! Gelukkig maar 2x in het uur, maar toch....

Trouwens Ron kent een liedje over vrouw Haverkamp. Ik was even bang dat hij het ging zingen voor de beheerster maar hij hield zich in. (Toch wel Normaal dan ;-)

De camping is voorzien van diverse zitjes zoals een loungebank, grote gezamenlijke tafel, binnenruimte waar je kan koken. Het is zeer sfeervol aangelegd en ingericht. Met een glaasje en wat lekkers installeren wij ons op de loungebank. Heerlijk de benen omhoog en niets hoeven.

Natuurcamping de Haverkamp dag 5

Dag 6 Voorst - Hattem 66,7 kilometer Temperatuur 26 graden

Deventer, Olst, Wijhe en ook Zwolle zijn vandaag aan de beurt. Nederland wat ben je mooi, je bent één groot openluchtmuseum. Sluizen, bruggen,molens, landhuizen, notariswoningen, boerderijen, burchten, schapen, bonte koeien staan het gras in alle tinten groen te herkauwen wat overal pas gemaaid lijkt. En dan de rivieren die meanderen door het landschap. De IJssel, Maas, Waal, Rijn. We zien uitzonderlijk veel ooievaars. En wat nou Nederland is vol? Prachtige vergezichten, wat is het weids en ruim.

Kaerveersluis ZwolleEcht Hollands

KaterveersluisWindkorenmolen de Fortuin

Broekjes drogen

Het is natuurlijk ook een fantastisch fietsland, met goed aangegeven routes en 35000 kilometers aan fietspaden.

We gunnen onszelf het comfort van een trekkershut bij Molecaten park de Leemkule. Onze tent was wel erg nat vanochtend en we hangen hem te drogen en vertrekken naar het zwembad die we helemaal voor ons alleen hebben. De temperatuur is bijna tropisch te noemen en het water is verkoelend. We laten ons opdrogen op de ligstoelen. Wat een luxe zo. We hoeven geen tent op te zetten, we hebben een twee pits gasfornuis tot onze beschikking, een tafel en stoelen dus we maken er een bonte avond van door laat naar bed te gaan.

Zwembad in de LeemkuleTrekkershut De LeemkuleWat een luxe!

Dag 7 Hattem-Dronten 45 kilometer Temperatuur 23 graden

De laatste dag alweer en rijden we door het mooie Kampen, zie de foto's, naar Dronten waar we de fietsen inleveren. Ron is al zo gehecht en vergroeid met "zijn" fiets, het kost moeite hem los te weken ;)

De WaagDe nieuwe torenStadspoortStadsgezichtJugendstil pand uit 1900

Het fietsavontuur smaakt naar meer. Hoe en wat gaan we rustig bedenken thuis en vooral waarheen. Vooralsnog blijven we een paar maanden op het honk, hopend om in het voorjaar weer erop uit te trekken.

Wederom bedankt voor het lezen.
Blijf gezond!

1. Janneke ‘t Hart-de Leeuw:
    4 oktober 2020
    Jaaaa, weer een leuk reisverhaal van jullie met veel bekende plekken in Nederland. Wederom met plezier gelezen. Wat hebben jullie geboft met het prachtige weer zeg. Heel hartelijk dank voor het delen van jullie mooie avonturen en foto's.

Veel groeten uit Loosduinen. 💌
  2. Ron en Eveline:
    Dank je Janneke! Veel groeten terug🙋‍♀️
  3. Jos:
    5 oktober 2020
    Geweldig , op de fiets zo’n mooi stuk van Nederland zien. Respect en .... prachtig geschreven. Dank jullie wel 👍🏽👊🏾
  4. Ron en Eveline:
    Graag gedaan Jos! Bedankt voor het lezen🙏🏻
  5. Annemieke Hillen:
    Heerlijk om te lezen!
    Kampen is lang een tweede thuis geweest, mijn oudtante woonde er nog. Mijn oma en opa van Dijk kwamen uit Kampen, mijn overgrootouders hadden er een kruidenierszaak in de Oude Straat, er staat nog 'Comestibles' in de gevel.
    Krijg zin om weer eens te gaan ;-)
    X
  6. Ron en Eveline:
    6 oktober 2020
    Ook leuk te horen Annemiek dat jouw (over)grootouders uit Kampen kwamen. Wat een fotogeniek stadje! X
  7. Tejo Hagen:
    5 oktober 2020
    Een ode aan ons mooie land, ja het is als een openluchtmuseum.....ook wij maken een tour d’Hollande. Met de camper ergens staan en dan fietstocht of wandeltocht in de omgeving....
    Mooi verhaal weer en veel dank voor het lezen......
  8. Ron en Eveline:
    6 oktober 2020
    Hebben jullie een mooie vakantie? Het is best verrassend mooi NL, geen straf om er doorheen te kruizen! Groetjes weer!
  9. Nicoline:
    Wat is Nederland toch mooi! Prachtig reisverslag weer, Eef! X
  10. Ron en Eveline:
    6 oktober 2020
    Ja en nu dan echt op de Santos fiets, allemaal begonnen met Frans zijn fiets! Verpest voor het leven😉😘
  11. Zjak:
    6 oktober 2020
    Wat schrijf je toch leuk Eef, heel gezellig om te lezen en krijg zin om zelf op de fiets te klimmen! Liefs💋
  12. Ron en Eveline:
    Ja Zjak dan spring ik weer achterop💪🏼🚲 😘
  13. Siebrand:
    Ha Ron en Eveline,
    Wat zijn jullie lekker van het leven aan het genieten door nu weer dit avontuur aan te gaan in NL. Echt super inspirerend om te lezen jullie ervaringen.! Dank voor het delen.
    lieve groet, AnneDoor de Jong
  14. Ron en Eveline:
    6 oktober 2020
    Lieve groeten terug van ons🙋‍♀️🙋‍♂️
  15. Leo van Rutten:
    8 oktober 2020
    Tja, wat moet ik aan al die mooie reacties toevoegen? Ook wij hebben deze zomer erg genoten van ons kikkerlandje. De komende weken zullen de bossen ineens erg mooi gaan kleuren en de zon zal vast en zeker ook wel weer tevoorschijn komen. Ga er dus lekker op uit en ik zou zeggen: lekker kopen die fietsen, heb je jaren plezier van!
  16. Hélène:
    10 oktober 2020
    Heb weer genoten van jullie reisverslag van een mooie fietstour. En prachtige foto’s. Wat is Nederland toch mooi .