100 dagen onderweg

19 november 2019 - Himarë, Albanië

We zijn nu 100 dagen onderweg en nu mag ik (Ron) een stukje schrijven om even terug te blikken.

Hoe hebben wij de afgelopen periode ervaren?

Het korte antwoord is: zeer positief. De tijd is voorbij gevlogen en allebei hebben we niet het gevoel dat we al 3 maanden onderweg zijn. De camper (onze Basecamp) doet het erg goed. We hebben nu iets meer dan 10.000 km gereden en hij heeft er nog steeds zin in. We hebben wel wat kleine dingetjes gehad, maar motor technisch laat hij ons niet in de steek. Ook steile hellingen komt hij rustig op (soms in zijn 1ste versnelling) en we hoeven niet te duwen. De kleine issues waren : een defecte dieselpomp van de kachel, waardoor er diesel lekte en de camper rook naar een benzinestation. Na vervanging van de pomp konden wij deze direct testen omdat wij ‘s-nachts min 7 aan onze broek kregen. Verder een gebroken gaskabel (shit happens), een lek in het dakluik en een verstopte toilet. Maar alles was te repareren en doet het weer.

Wat doen wij nu zo de hele dag?

We plannen waar wij die avond (ongeveer) gaan slapen en rijden daar naar toe. Zorgen voor voldoende brandstof, voldoende water en voldoende levensmiddelen. ’s-Avonds wat lezen, aan onze blog werken, foto’s uitzoeken of een spelletje (liefst kaarten). Het klinkt een beetje eentonig, maar dat is het absoluut niet. Vooral niet omdat wij onderweg de mooiste dingen zien en veel bezienswaardigheden tegenkomen (zie blog).

Hoe gaat het samen?

Ruzie maken doen we nauwelijks. Af en toe zijn er wel enkele irritaties, maar dat kan ook  niet anders als je 24 uur per dag op ongeveer 10 m2 samen bent. Daarnaast is Eveline pas 2 keer tijdens het rijden in slaap gevallen!

Wat is het meest bijgebleven?

Terug kijkend op de bezochte landen, denk ik weer aan de mooie dingen die wij gezien en beleefd hebben, zoals de voet van een gletsjer op slechts 650 meter hoogte in Noorwegen aanraken, de beren zien in hun natuurlijke habitat in Finland (en tevens de vele prachtige rendieren), de Hermitage in Sint Peterburg, in Helsinki Leon en in Krakow Simon (en Cheyenne) gezien waarbij een uitstap naar Auschwitz ons altijd bij zal blijven, Slowakije als zeer verassend land met prachtige natuur (vooral Tatra gebergte)  en hele vriendelijke bevolking, Sarajevo ook als verrassing omdat wij ons daar in een soort “klein Istanbul” waanden gezien de vele moskeeën in het oude centrum met een hele prettige sfeer. We hebben op de mooiste plekjes overnacht in Finland  (Finland zelf wel een beetje saai) en we hebben ons nog geen enkele keer onveilig gevoeld.

Waar kijken we naar uit?

We zien er enorm naar uit om half december onze kinderenweer te zien en deze keer wordt dat in Istanbul. Wij rijden nu langzaam die kant op via Griekenland en gaan dan Europa achter ons laten en gaan verder richting Azië.

Op naar de volgende 100 dagen!

1. Anne:
    20 november 2019
    Eentonig klinkt het zéker niet! Fijn dat jullie Basecamp niet hoeven te duwen en dat probleempjes te repareren waren. Veel pezier met de olijvenpluk. X
  2. Anne-Door de Jong:
    21 november 2019
    Zo genoten weer van jullie verhaal! Het is alsof je erbij bent. Wat zien julie prachtige landschappen en krijg echt ook door het verhaal en de foto's beetje meer indruk en kennis van betreffende land. Dank je wel! Ik blijf 'meereizen .
  3. Andrew:
    21 november 2019
    100 dagen volop genieten, wat wil je nog meer. We missen jullie maar reizen mee! Op naar de volgende 100 dagen. Veel plezier! De Teunisjes
  4. Hélène:
    21 november 2019
    Wat kunnen jullie een reisverslag toch boeiend schrijven. Met de prachtige foto’s zie ik t helemaal voor mij. Veel plezier en ik wens jullie weer een mooie onderneming toe richting Griekenland en het verblijf in Griekenland.
  5. Janneke ‘t Hart-de Leeuw:
    21 november 2019
    Al weer honderd dagen! Wat vliegt de tijd toch. Wat jullie allemaal al gezien en gedaan hebben, werkelijk prachtig toch?
    Heerlijk, dat jullie kinderen er in december ook weer bij zijn. Azië brengt vast heel mooie avonturen met zich mee. Hartelijke groet uit Loosduinen. 💌
  6. Alex:
    21 november 2019
    Lieverds, wanneer is het gebeurd dat wij elkaar 100 dagen niet hebben gezien? En... heb ik toch het gevoel deel uit te maken van jullie dagelijks leven. Wat een feest om zo mee te kunnen genieten. Op naar ons volgende 100 dagen :-)